Ekspedisi Seribu (Bahasa Itali;Spedizione dei Mille) merupakan pertempuran yang sebahagian daripada Risorgimento pada tahun 1860. Pertempuran ini telah diketuai oleh Giuseppe Garibaldi yang mendarat di Sicily untuk menakluk Kerajaan Dua Sicily yang perintah oleh Bourbon.

Ekspedisi Seribu
Sebahagian daripada Penyatuan Itali

Giuseppe Garibaldi berlepas dari Itali untuk menuju ke Sicily.
Tarikh1860–1861
Lokasi
Keputusan Kemenangan Sardinia di bawah Garibaldi.
Perubahan
wilayah
Sicily menyertai Sardinia
Pihak yang terlibat
Kerajaan Itali (1861–1946) Kerajaan Sardinia Kerajaan Dua Sicily
Negara Papal
Komandan dan pemimpin
Giuseppe Garibaldi Francis II
Kekuatan
1,089 (Red Shirts)
35,000 (Southern Army)
Kerajaan Itali (1861–1946) 30,000
50,000
10,000

Ekspedisi ini berjaya apabila Napoli dan Sicily menyertai Kerajaan Sardinia dengan beberapa pertempuran dan akhirnya, Napoli dan Sicily dimasukkan ke dalam Kerajaan Itali pada 17 Mac 1861 apabila Victor Emmanuel II mengasaskan kerajaan tersebut.

Pertempuran ini dijalankan melalui laut dan telah diputuskan oleh "empat bapa negara" Itali iaitu Giuseppe Mazzini, Giuseppe Garibaldi, Victor Emmanuel II dan Camillo Cavour yang mengejar matlamat yang berbeza. Mazzini dikehendaki untuk melepaskan Mezzogiorno dan Rom manakala Garibaldi mahu menakluk Sicily atas nama Victor Emmanuel II, Kerajaan Dua Sicilies dan Rom akan terus melengkapkan perpaduan Itali dan Cavour mahu mengelakkan semua kos konflik dengan sekutu Perancis, Napoleon III yang melindungi Rom.