Kerubut emas atau demam emas ialah penemuan emas baru—kadangkala disertai dengan logam berharga dan galian nadir bumi yang lain—yang membawa pelombong dengan tiba-tiba mencari untung nasib. Kerubut emas utama berlaku pada abad ke-19 di Australia, New Zealand, Brazil, Kanada, Afrika Selatan dan Amerika Syarikat, manakala kerubut emas yang lebih kecil berlaku di tempat lain.

Kapal tangkap terpantas memotong masa perjalanan dari New York ke San Francisco dari tujuh bulan ke empat bulan semasa Kerubut Emas 1849.[1]

Pada abad ke-19, kekayaan yang mengakibatkan diagihkan dengan meluas kerana kos migrasi terkurang dan halangan masukan yang rendah. Manakala perlombongan emas sendiri dibuktikan tidak menguntungkan bagi kebanyakan penggali dan pemilik lombong, beberapa orang membuat harta yang besar, dan saudagar dan kemudahan pengangkutan membuat keuntungan yang besar. Peningkatan berikutnya dalam bekalan emas dunia merangsang perdagangan dan pelaburan dunia. Para sejarawan menulis dengan meluas tentang penghijrahan besar-besaran, perdagangan, penjajahan dan sejarah alam sekitar berkaitan dengan kerubut emas.[2]

Kerubut emas biasanya ditandakan dengan perasaan timbul umum "bebas untuk semua" dalam mobiliti pendapatan, di mana mana-mana tiap individu boleh menjadi kaya dengan melimpah hampir serta-merta, seperti ternyata dalam Impian California.

Kerubut emas membantu mendorong gelombang imigrasi yang selalu membawa kepada penempatan kekal rantau baru. Aktiviti terdorong oleh kerubut emas mentakrifkan aspek penting budaya perbatasan Australia dan Amerika Utara. Pada suatu masa apabila bekalan wang dunia berasaskan emas, emas yang baru dilombong membekalkan rangsangan ekonomi menjangkau padang emas, membekalkan ledakan ekonomi tempatan dan lebih luas.

Kerubut emas berlaku seawal zaman Empayar Rom, di mana perlombongan emasnya digambarkan oleh Diodorus Siculus dan Plinius yang Tua, dan mungkin lebih awal ke Mesir Purba.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Ralph K. Andrist (2015). The Gold Rush (dalam bahasa Inggeris). New Word City. m/s. 29. ISBN 9781612308975.
  2. ^ Reeves, Keir; Frost, Lionel; Fahey, Charles (22 Jun 2010). "Integrating the Historiography of the Nineteenth-Century Gold Rushes". Australian Economic History Review (dalam bahasa Inggeris). 50 (2): 111–128. doi:10.1111/j.1467-8446.2010.00296.x.

Pautan luar sunting

Templat:Gold rush Templat:Financial bubbles Templat:American frontier