Dalam Islam, seorang khatib (bahasa Arab: خطيب khaṭīb) ialah orang yang menyampaikan khutbah[1] sebelum solat Jumaat dan selepas solat sunat Hari Raya.[2]

Khatib selalunya juga memegang tugas sebagai imam, tetapi kedua-dua tugasan ini boleh dipegang oleh orang yang berbeza. Selain daripada harus mempunyai ilmu, sesiapa sahaja layak untuk menjadi khatib, namun mereka haruslah seorang lelaki yang telah mencapai akil baligh. Khatib juga haruslah suci daripada najis dan dalam keadaan berwuduk.

Walaupun amat tidak didengar orang, khatib wanita wujud dan digelar sebagai khatibah. Edina Lekoviclah yang memberi khutbah pertama yang disampaikan oleh seorang wanita, di Masjid Wanita Amerika pada tahun 2015.[3][4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ http://prpm.dbp.gov.my/Cari1?keyword=khutbah
  2. ^ "The Ethical Soundscape". google.com. Dicapai pada 19 January 2015.
  3. ^ Street, Nick (3 February 2015). "First all-female mosque opens in Los Angeles". Al-Jazeera. Dicapai pada 2017-06-30. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ Lekovic, Edina (2015-06-26). "How I became The Women's Mosque of America's first khateebah - altM". altM (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2017-06-30. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)