Perahu Bedar adalah salah satu jenis perahu buatan Melayu. Perahu Bedar mempunyai layar dan mampu mengangkut jumlah barangan yang banyak.

Perahu bedar
Spesifikasi
Tiang Layarminimum 12
Panjang8 m kaki inci
Lebar m kaki inci
Tinggi m kaki inci
Anak kapal minima maksima
Penerangan
Perahu bedar adalah salah satu jenis perahu buatan Melayu.

Perahu Bedar memiliki ciri yang unik dan mudah dikenali. Pada bahagian hadapannya terdapat bentuk seperti paruh itik menyudu ke atas, yang lebih tinggi berbanding pada bahagian buritan. Ia memiliki saiz yang lebih besar sekitar 8 meter, oleh itu mampu membawa muatan yang lebih banyak dan belayar untuk pergi ke destinasi yang lebih jauh. Sejenis lagi perahu yang memiliki nama yang sama adalah perahu anak bedar yang memiliki panjang sekitar 4 meter.[1]

Perahu bedar jarang digunakan sebagai perahu nelayan kerana ia memerlukan awak-awak yang ramai dan lebih sesuai sebagai kapal membawa barangan dagangan jarak jauh.

Perahu Bedar terdapat dalam banyak saiz dan bilangan tiang layarnya dari satu sehingga tiga layar. Perahu Bedar yang mempunyai lebih dari satu tiang layar digelar perahu bedar besar. Layar perahu bedar besar biasanya mempunyai tetulang menyerupai layar tongkang Cina.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting