Saidu Sharif (Urdu: سیدو شریف) Bandar utama di daerah Swat Mingoara, bagaimanapun bandar Saidu Sharif secara meluas dianggap sebagai hab pentadbiran bagi kerajaan wilayah Khyber Pakhtunkhwa.

Saidu Sharif
سيدو شريف
Bandar
NegaraPakistan
Provinsi/WilayahKhyber Pakhtunkhwa
DaerahSwat
Aras
970 m (3,180 ft)

Ia berada di koordinat GPS 34 ° 72 ° 45'0N 21'0E dan ia mempunyai ketinggian 970 meter (3182 kaki) dari aras laut. Saidu sharif adalah lokasi yang sesuai untuk kakitangan kerajaan kerana kedudukannya yang dekat dengan bandar-bandar besar di daerah Swat dan bahagian Malakand.

Saidu Sharif mempunyai beberapa bangunan kerajaan, dan tapak arkeologi seperti Muzium Swat, Makam Akund dan tinggalan arkeologi Stupa Butkara Buddha. Ia juga merupakan rumah kepada Kolej Wanita Kerajaan, Kolej Kerajaan Jehanzeb, DIG, DC, dan Pesuruhjaya Perumahan.

Tapak arkeologi sunting

Stupa Butkara adalah salah satu tempat suci Buddha yang paling penting di Swat, berhampiran muzium. Stupa, yang bertarikh dari abad ke-2 SM, mungkin dibina oleh Maharaja Ashoka Maurya bagi menempatkan beberapa abu Buddha. Pada abad-abad berikutnya, ia dibesarkan lima kali oleh struktur yang sedia ada. Jengkaut Itali bekerja pada tahun 1955, terdedah lapisan berturut-stupa itu, setiap lapisan menggambarkan peringkat dalam evolusi teknik pembinaan bangunan.[1]

Panorama Saidu Sharif pada tahun 2012.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting