Koninklijk atau Koninklijke (Belanda untuk Diraja) ialah gelaran kehormatan yang diberikan kepada syarikat-syarikat tertentu dan pertubuhan bukan keuntungan di Belanda dan kepada Belgium yang lebih rendah, oleh raja-raja dari setiap negara. Ia mula diperkenalkan oleh Louis Bonaparte pada tahun 1807, Raja Holland ketika itu, yang menganugerahkan gelaran kepada persatuan kebudayaan. Syarikat-syarikat yang dianugerahkan dengan gelaran itu boleh memilih untuk menggunakan bahasa Inggeris setara 'Diraja' sebaliknya. Ia boleh dibandingkan dengan Waran Diraja di UK.

Perkataan ini juga digunakan dalam nama-nama beberapa organisasi kawalan kerajaan, seperti Koninklijke Marine.

Di Belanda sunting

 
Iklan KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij) 1919

Raja Belanda mempunyai hak untuk melantik gelaran diraja kepada sebuah syarikat atau organisasi.

Untuk memenuhi syarat untuk penamaan, syarikat atau organisasi perlu memenuhi syarat-syarat berikut:

  • ia harus mengetuai bidang kepakarannya;
  • ia perlu mempunyai kepentingan nasional;
  • ia perlu wujud selama sekurang-kurangnya 100 tahun (pada dasarnya).

Sebagai peraturan, raja akan menganugerahkan hanya satu gelaran diraja setiap cabang perniagaan. Perbadanan perubatan dan kewangan tidak termasuk, sama ada organisasi yang mempunyai matlamat politik atau agama.

Di Belgium sunting

Raja Belgium boleh melantik gelaran kepada syarikat atau persatuan yang telah wujud di Belgium selama sekurang-kurangnya lima puluh tahun, walaupun pengecualian yang jarang dibuat untuk penerima baru dianggap sangat penting bagi masyarakat.

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting