La Mujer en el Espejo

La Mujer en el Espejo (Wanita Dalam Cermin) adalah sebuah telenovela Colombia oleh RTI Television untuk Telemundo pada tahun 2004. Ini adalah merupakan drama adaptasi semula dari telenovela Woman in the Mirror yang dihasilkan oleh RTI Productions pada tahun 1997.

La Mujer en el Espejo
Paola Rey bersama Juan Alfonso Baptista dalam La Mujer En El Espejo.
Juga dikenali sebagai
Women in the Mirror
Berdasarkan daripada
Women in the Mirror (1997)
Dibangunkan oleh
Telemundo Studios
Ditulis olehConsuelo Garrido
PengarahRodolfo Hoyos
Ricardo Suárez
Dibintangi oleh
Paola Rey
Juan Alfonso Baptista
Gabriela Vergara
Natasha Klauss
Paulo César Quevedo
Rossana Fernández Maldonado
Andrés Felipe Martínez
Kristina Lilley
Gloria Gómez
Javier Gómez
Penggubah lagu tema
Edgar Amaya
Mariana Suarez
Lagu pembukaanLa mujer en el espejo by Mariana Suárez and Edgar Amaya
Negara asalColombia
BahasaSpanish
Bilangan episod151
Penerbitan
PenerbitHugo León Ferrer
PenyuntingJuan Manuel Andrade
LokasiBogotá
Pemasangan kamera
Multi-camera
Tempoh siaran42-45 minutes
Syarikat penerbitan
RTI Producciones
Penyiaran
Saluran asalTelemundo (USA)
Caracol Television (Colombia)
Format gambarSDTV 480i
Format audioStereophonic sound
Siaran asalDecember 7, 2004 - July 18, 2005
Kronologi
MengikutiPrisionera
Diikuti olehEl Cuerpo del Deseo
Pautan luar
Laman sesawang

Plot sunting

Juliana Soler adalah wanita muda yang sederhana, lembut, dan sangat pintar. Ibunya, Regina Soler, adalah model terkenal yang terobsesi dengan kecantikan fizikal dan selalu menyebabkan anak perempuannya mempercayai bahawa dia jelek, jadi Juliana tidak mementingkan penampilan fizikalnya. Walaupun menggoda, Juliana sangat menyayangi ibunya.

Mercedes, ibu saudara Juliana, selalu menyayangi dan menyokongnya seperti dulu dan telah menghiburkannya sebelum penghinaan dan kritikan terhadap ibunya. Juliana telah belajar menyiapkan pelbagai ramuan dan ramuan dengan ramuan herba. Mercedes menyimpan rahsia besar: cermin ajaib yang disediakan oleh dirinya sendiri terutama untuk masa depan Juliana. Setelah kematian ibu saudaranya, Juliana memutuskan (tanpa mengetahui bahawa cermin itu mempunyai sihir tersembunyi) untuk menjaga dan merawat cermin ibu saudaranya, selalu menutupnya, kerana bibinya selalu berkata kepadanya: tidak ada yang dapat dilihat di dalamnya.

Berkat cermin ajaib, Juliana menjadi Maritza Ferrer yang cantik, seorang jurutera kimia yang mampu mencapai semua yang dia buat dengan senyuman. Namun, impian itu hanya akan bertahan pada siang hari, kerana pada waktu malam Juliana akan sama seperti sebelumnya.

Sebagai Maritza, Juliana bertemu dengan Marcos Mutti, anak angkat Gabriel Mutti, pemilik jenama kosmetik terbesar di negara ini. Pemuda itu menjadi cinta besar Maritza dan Juliana yang tidak percaya tanpa mengetahui bahawa ia adalah wanita yang sama.

Juliana, seperti Maritza, hamil dengan anak Marcos dan mereka memutuskan untuk berkahwin, tetapi Bárbara (isteri Gabriel) bersama Alberto dan Romero (rakan mereka) merancang rancangan untuk menyalahkan Maritza atas semua penipuan yang mereka lakukan di syarikat itu dan hantar dia ke penjara. Pada hari selepas perkahwinan Maritza dan Marcos, pegawai polis muncul mencari Maritza dengan waran tangkap. Guru tarian, Paco Tapia, (ayah baptis Juliana dan ahli rahsia cermin), menasihatinya untuk melarikan diri; tetapi polis memulakan pengejaran. Dalam perjalanan, mereka bertemu dengan seorang pencuri yang, setelah merompak sebuah stesen minyak, menjadikan mereka sandera untuk melarikan diri tanpa menyedari bahawa polis sudah mengejar mereka. Dia menembak Master Tapia dan meninggalkannya di jalan, hanya tinggal Maritza.

Maritza berjaya menyelamatkan dirinya dengan terjatuh di luar ketika dia sedang berguling. Seorang jamu menemukannya dan cuba mencuri beberapa but yang dipakainya ketika dia percaya bahawa dia sudah mati, tetapi mendapati bahawa dia masih hidup dan memutuskan untuk menyembuhkannya sehingga keluarga Maritza akan memberi ganjaran kepadanya kerana menyelamatkannya (tidak mengetahui bahawa dia sebenarnya buruan dari undang-undang).

Maritza (Juliana) kehilangan anak di rahimnya kerana kemalangan itu. Ketika menjadi gelap, dia berubah menjadi Juliana dan jamu itu takut dan meninggalkannya, mempercayai bahawa dia adalah syaitan.

Juan Tobías Fonseca menemui Juliana dan membawanya ke klinik di bandar berhampiran di mana dia mendapat tahu bahawa dia hamil dan dia telah kehilangan anak yang dia harapkan. (Dia juga mempelajari rahsianya, kerana dia melihat bagaimana Juliana menjadi Maritza di siang hari).

Sebaliknya, Juliana tidak tahu bahawa dia adalah satu-satunya anak perempuan Gabriel Mutti, kerana bertahun-tahun yang lalu, Gabriel dan Regina mempunyai petualangan yang indah di mana Juliana adalah buahnya. Namun, Regina, pada mulanya merasa bangga dan kemudian, juga malu dengan penampilan puterinya, tidak pernah memberitahu Gabriel, kerana dia tidak ingin cinta besar dalam hidupnya mengetahui bahawa mereka mempunyai anak perempuan yang jelek.

Sepanjang kisah cinta indah antara Marcos dan Maritza, percubaan besar, ketakutan, rasa tidak selamat, saingan, ketamakan, dan kesunyian akan dihentikan. Barbara yang putus asa menyedari bahawa Juan Tobías telah memberitahu Maritza apa yang terjadi di antara mereka dan kerana takut dan membalas dendam, dia menghantar Pedro Barajas untuk untuk membunuh Maritza. Setelah Pedro gagal, dia dikejar oleh tetangga dan setelah pemukulan yang mereka berikan kepadanya, telefon bimbitnya jatuh. Sementara itu, Barbara ingin tahu apakah Pedro telah membunuh Maritza memanggilnya di telefon bimbit. Marcos mendengarnya sejak Pedro menjatuhkannya dan mengambilnya dan Bárbara menjawabnya sehingga Marcos mengetahui bahawa dia telah memerintahkan Maritza dibunuh. Barbara mengadakan perbincangan dengan Marcos, Antonia, dan Gabriel; dan memutuskan untuk meninggalkan rumah. Keesokan harinya, Barbara pergi ke akademi untuk membunuh Maritza dan ketika dia tiba di makmal Bibi Mercedes, dia bersembunyi di dalam almari. Setelah menangis, Maritza yang bersama Luzmila menjadi Juliana. Barbara telah menemui rahsianya. Selepas apa yang berlaku, Barbara menjadi gila dan masuk ke rumah Regina dan dengan ancaman meminta dia menjelaskan apa yang dia lihat. Oleh kerana Regina tidak mengetahui rahsianya, Barbara menganiaya dan memukulnya. Paco pergi ke rumah Regina dengan Don Néstor (ayah Juan Tobías) mereka membuka pintu dan menemui Barbara yang akhirnya berjaya melarikan diri dan setelah tiba di rumah Alberto dia bertemu Gabriel; yang baru datang dari bercakap dengan Leftenan Andrade, yang sudah mengetahui masa lalu Barbara dan kerana ini mereka mengadakan perbincangan yang kuat. Keesokan harinya Maritza harus pergi membaca surat wasiat Juan Tobías ketika dia tiba di pejabat Mr. Casillas (yang telah dibunuh oleh Bárbara). Barbara muncul dengan kaleng petrol dan setelah mengikat Maritza membakar pejabat. Pembunuh dengan sarung tangan hitam (Cristina) mengunci pintu dan Barbara, tidak dapat pergi, menjadi gugup, tergelincir dan terbakar sepenuhnya. Setelah berada di hospital, Bárbara melarikan diri dengan bantuan Romero ke bilik bawah tanah Empresas Mutti, di mana dia melihat dirinya di cermin: wajahnya benar-benar cacat dan rambutnya telah terbakar. Dia secara fizikal telah menjadi apa yang ada di dalamnya: raksasa. Melihat wajahnya yang benar-benar cacat, Barbara memecahkan cermin dan mengambil gelas untuk memotong urat di pergelangan tangannya dan membunuh diri, kerana dia lebih suka mati daripada hidup seperti ini, tetapi dia ingat cermin itu dan memutuskan untuk mencurinya dan menjadi Maritza Ferrer untuk memulihkan syarikat Mutti dan mendapatkan harta pusaka Juan Tobías. Juliana memutuskan, setelah banyak perkara berlaku, untuk memberitahu Marcos rahsia cermin.

Sekarang, Marcos harus memutuskan apa yang harus dilakukan kerana, di satu pihak, tipu muslihat dan pembohongan, sesuatu yang tidak dapat ditanggung atau dimaafkannya, tetapi di sisi lain, ada satu-satunya wanita yang membuatnya benar-benar mencintai dan mengetahui bahawa keindahan cintanya yang sebenarnya hanya terdapat di dalam. Kemudian, Marcos dan syarikat mengetahui siapa sebenarnya Maritza, dan bahawa dia benar-benar jatuh cinta dengan Juliana. Dia kemudian memintanya untuk menikah dengannya.

6 bulan Juliana dan Marcos sedang bersiap untuk perkahwinan mereka dan Barbara memutuskan untuk kembali setelah menjalani 4 pembedahan di luar negara untuk berhenti menjadi Maritza Ferrer. Sebelum kembali, dia memanggil Romero dan menghantarnya untuk membunuh Juliana, tetapi dia gagal dan menembak Marcos. Setelah tembakan, Marcos steril dan tidak dapat memiliki anak, jadi dia memutuskan untuk berpisah dengan Juliana sehingga dia dapat memperoleh apa yang paling dia inginkan. Juan Tobías kembali dan memutuskan untuk berbicara dengan Juliana, yang percaya bahawa dialah yang membuat Marcos berubah pikiran. Barbara pergi ke hospital dan dengan identiti Vanessa, dia menipu Luzmila dan Juliana dan mereka membawanya ke kawasan kejiranan tanpa sesiapa mengetahuinya. Akhirnya, Barbara mencuri beberapa kertas dari Marbella dan memutuskan untuk melarikan diri, pada ketika itu pembunuh dengan sarung tangan hitam (Cristina), yang pergi untuk membunuh Juliana, muncul di apartmen Juliana, Barbara mendapati bahawa itu adalah Cristina dan setelah pergaduhan meninggalkannya di tanah mati. Akhirnya, Barbara dibunuh oleh Romero, (yang kemudiannya membunuh diri) di majlis perkahwinan Juliana dan Marcos. 3 tahun kemudian, mereka adalah ibu bapa seorang lelaki dan perempuan (Juliana hamil sebelum penggambaran dan tidak mengetahuinya) dan mereka hidup bahagia.

Pelakon sunting

Watak utama sunting

Watak sokongan sunting

Rujukan sunting