Lancôme ialah sebuah rumah minyak wangi dan kosmetik mewah Perancis yang mengedarkan produk di peringkat antarabangsa.[1] Lancôme ialah sebahagian daripada pembahagian produk mewah L'Oréal, yang merupakan syarikat induknya dan menawarkan penjagaan kulit, wangian, dan solek pada harga yang lebih tinggi.

Lancôme
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriFesyen
Ditubuhkan1935; 89 tahun yang lalu (1935)
PengasasArmand Petitjean
Ibu pejabatParis, Perancis
KeluaranWangian dan kosmetik
PemilikL'Oréal Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukL'Oréal (1964–kini)
Tapak webwww.lancome.com
Facebook: lancomehk Twitter: lancomeusa Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Diasaskan pada tahun 1935 oleh Guillaume d'Ornano dan rakan niaganya, Armand Petitjean di Perancis, pada asalnya ialah rumah wangian. Nama "Lancôme" diilhamkan oleh hutan Lancosme yang terletak di Lembah Indre di tengah-tengah Perancis di wilayah La Brenne - nama itu dipilih oleh isteri Guillaume, Elisabeth d'Ornano. Mawar di kawasan itu mengilhami simbol syarikat emas mawar tunggal.[2]

Lancôme melancarkan lima wangian pertama pada 1935 di Pameran Dunia di Brussels: Tendre Nuit, Bocages, Conquete, Kypre dan Tropiques. Petitjean memasuki pasaran penjagaan kulit mewah, melancarkan Nutrix, "krim pembaikan semua tujuan" pertama pada tahun 1936, diikuti dengan produk solekan, kosmetik, dan produk penjagaan kulit. Lancôme telah diperolehi oleh L'oreal pada tahun 1964, dan dengan cepat menjadi sebahagian daripada bahagian produk mewahnya.

Produk sunting

Syarikat ini menyediakan wangian, penjagaan kulit, dan solek. Produk mereka yang paling terkenal termasuk mascaras mereka, iaitu "Hypnôse", Rangkaian Visionnaire mereka yang mengandungi bahan yang dipatenkan, "LR 2412", bertujuan untuk meningkatkan kualiti tekstur kulit, terutamanya dalam pengurangan liang, garis halus dan nada kulit yang tidak rata. Lancome baru-baru ini mengeluarkan serum baru yang dinamakan "Dreamtone", yang mendakwa untuk memperbaiki warna-warna ketidakteraturan termasuk bintik-bintik matahari dan tanda cacat. Serum ini terdapat dalam tiga warna integral, adil, sederhana dan gelap untuk menyesuaikan warna kulit individu.

Wangian Lancôme dibuat bersamaan dengan minyak wangi: Alain Astori, Annick Menardo, Daniela Roche-Andrier, Christian Biecher, Jacques Cavallier, Calice Becker, Pauline Zanoni, Maurice Roucel, Thierry Wasser, Christine Nage, Armand Petitjean, Gerard Goupy, Olivier Cresp, Harry Fremont, Alberto Morillas, Dominique Ropion, Olivier Polge, Francis Kurkdjian, Robert Gonnon, Nathalie Lorson, Sophia Grojsman, dan Alienor Massenet.

Sejak 2014, wangian La Vie Est Belle adalah haruman yang paling laris di pasar bersejarah Lancôme, Perancis.

Rujukan sunting

  1. ^ Chesters, Anna (19 March 2012). "A brief history of Lancôme". The Guardian. Dicapai pada 11 March 2013.
  2. ^ "Exclusive: 80 years of Lancôme in a 2-minute film".

Pautan luar sunting