Latihan Industri di Malaysia

Latihan industri adalah pengalaman kerja yang ditawarkan oleh organisasi dalam tempoh masa yang singkat [1]. Latihan industri melibatkan pelbagai penempatan dalam perniagaan, organisasi berasaskan keuntungan dan bukan keuntungan serta agensi kerajaan. Latihan industri biasanya dijalankan oleh pelajar dan graduan yang ingin mendapatkan kemahiran dan pengalaman yang relevan dalam bidang tertentu. Program latihan industri adalah kursus wajib untuk dilaksanakan bagi setiap pelajar untuk syarat pengijazahan di Malaysia oleh semua pelajar atau mahasiswa di sesuatu organisasi atau institut pengajian tinggi dalam tempoh tertentu supaya para pelajar dapat mempelajari ilmu baru dan mendapat banyak pengalaman bekerja.  Dengan cara ini, para pelajar dapat mempraktikkan pembelajaran yang dipelajari di institusi serta mempertingkatkan lagi kemahiran dan mempelajari banyak perkara.  Selain itu, ia juga dapat mendedahkan kepada para pelajar mengenai suasana pekerjaan yang sebenar di sesuatu organisasi atau firma. Walau bagaimanapun, isu yang berkaitan dengan latihan tanpa gaji dan diskriminasi pelajar yang lebih meluas adalah isu pasaran buruh pusat di Malaysia[2]. Kontroversi mengenai latihan industri di Malaysia ialah pelajar tidak dilindungi oleh undang-undang pekerjaan di Malaysia untuk keperluan gaji minimum. Ini bermakna secara teknikalnya, syarikat tidak perlu membayar gaji bulanan minimum kepada pelajar sehingga RM1,500 sebulan pada 2022[3].

Kepentingan Latihan Industri sunting

Latihan industri adalah bahagian penting dalam pengalaman akademik untuk pelajar Malaysia. Ia  memberi peluang kepada pelajar untuk mendapatkan pengalaman praktikal dalam bidang pengajian mereka, membangunkan kemahiran baharu dan membina rangkaian profesional. Pertama, latihan industri memberi peluang kepada pelajar untuk menerapkan pembelajaran akademik mereka dalam industri[4]. Menurut kajian, latihan industri melengkapkan pendidikan tinggi dengan membenarkan pelajar mengaplikasikan pembelajaran akademik mereka dalam industri. Di sinilah mereka menyedari aplikasi dunia sebenar pengetahuan teori mereka. Latihan industri menyediakan pelajar pengalaman praktikal, yang penting untuk pembangunan profesional mereka. Kedua, latihan industri membantu pelajar mengembangkan kemahiran baru[5]. Semasa latihan industri, pelajar didedahkan kepada cabaran dan tugas baharu yang memerlukan mereka mengembangkan kemahiran baharu. Contohnya, mereka mungkin perlu belajar cara menggunakan perisian baharu, bekerja dalam pasukan atau berkomunikasi dengan pelanggan. Kemahiran ini penting untuk kerjaya masa depan mereka dan boleh membantu mereka menonjol dalam pasaran kerja yang kompetitif.

Ketiga, latihan industri membantu pelajar membina rangkaian profesional[5]. Semasa latihan, pelajar berpeluang bertemu golongan profesional dalam bidang pengajian mereka. Gologan profesional biasanya memberikan nasihat, bimbingan, dan juga peluang pekerjaan yang berharga terhadap pelajar. Rangkaian dengan ahli profesional adalah penting untuk prestasi kerjaya dan latihan amali memberikan pelajar peluang yang sangat baik untuk berbuat demikian. Keempat, latihan industri boleh membantu pelajar mengatasi masalah di tempat kerja[6]. Pelajar mungkin menghadapi cabaran seperti diskriminasi, gangguan, dan kekurangan sokongan daripada organisasi. Walau bagaimanapun, dengan menangani isu-isu ini, pelajar boleh membangunkan daya tahan dan belajar bagaimana untuk mengendalikan situasi yang mencabar. Ini boleh membantu mereka membina keyakinan dan menyediakan mereka untuk kerjaya masa depan mereka. Kesimpulannya, latihan industri adalah bahagian penting dalam pengalaman akademik untuk pelajar Malaysia[6]. Mereka memberi peluang kepada pelajar untuk memperoleh pengalaman industri, membangunkan kemahiran baharu, membina rangkaian profesional dan mengatasi isu tempat kerja. Walaupun latihan industri tanpa gaji berleluasa di Malaysia, pelajar boleh berunding untuk mendapatkan gaji yang adil dan bertanya tentang imbuhan semasa proses temu duga untuk mengelak daripada menerima latihan industri tanpa gaji. Latihan industri adalah peluang berharga untuk pelajar bersedia untuk kerjaya masa depan mereka dan memberi impak positif dalam industri pilihan mereka.

Cabaran Pelajar dengan Latihan Industri sunting

Latihan industri tanpa elaun telah seolah-olah suatu budaya yang normal di Malaysia.  Realiti yang menyedihkan ialah pelajar latihan indsutri tidak dilindungi oleh undang-undang pekerjaan di Malaysia untuk keperluan gaji minimum. Ini bermakna secara teknikalnya, syarikat tidak perlu membayar gaji bulanan minimum kepada pelajar sehingga RM1,500 sebulan pada 2022[2]. Undang-undang yang tidak diperkasa untuk pelajar latihan industri di Malaysia telah menyebabkan ramai majikan mengeksploitasi pelajar dengan tidak membayar gaji mereka. Tidak dinafikan, pelajar boleh menghadapi gangguan seksual di tempat kerja dan mungkin agak mencabar bagi mereka untuk menyelesaikan isu dengan pengganggu [7].

Jika percubaan untuk menyelesaikan isu dengan pengganggu gagal, pelajar boleh membawa isu tersebut kepada pihak atasan atau memfailkan aduan kepada Mahkamah Perindustrian Malaysia. Walau bagaimanapun, pelajar di Malaysia pada masa ini kekurangan perlindungan undang-undang yang ditawarkan oleh Akta Pekerjaan[7]. Hal ini bermakna pelajar tidak dianggap sebagai pekerja dan tidak berhak untuk dibayar. Latihan industri tanpa gaji boleh memberi kesan negatif kepada pelajar, termasuk waktu bekerja yang panjang, gaji rendah, dan kekurangan sokongan daripada organisasi yang boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan mental dan fizikal mereka[8]. Pelajar juga boleh menghadapi diskriminasi di tempat kerja, termasuk layanan yang tidak sama rata dan kekurangan peluang untuk pembangunan profesional. Latihan industri tanpa gaji merampas peluang pelajar untuk menimba pengalaman berharga di Malaysia[9]. Kekurangan perlindungan undang-undang untuk pelajar di Malaysia telah menyebabkan ramai majikan mengeksploitasi dengan tidak membayar mereka. Maka, penting untuk menangani isu ini dan menyediakan perlindungan undang-undang untuk pelajar untuk memastikan mereka tidak dieksploitasi dan boleh memperoleh pengalaman berharga dalam bidang pengajian mereka.

Kontroversi Latihan Industri di Malaysia sunting

Kontroversi mengenai latihan industri di Malaysia ialah pelajar tidak dilindungi oleh undang-undang pekerjaan di Malaysia untuk keperluan gaji minimum. Pada masa ini tiada undang-undang di Malaysia yang secara tepat mendapati latihan industri tanpa gaji adalah menyalahi undang-undang, dan tidak ada bil yang serupa dalam penantian[10]. Ramai pelajar boleh layak mendapat perundangan gaji minimum kerana tafsiran luas perkataan "pekerja" membolehkan mereka, selagi pelajar bekerja untuk bilangan jam minimum, melaksanakan tugas yang ditetapkan, dan menambah nilai kepada perniagaan, tanpa mengira saiz dan sifat. Walau bagaimanapun, di Malaysia, pelajar tidak boleh memintas Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011, kerana seksyen 2 Akta menghendaki seseorang pelajar menjadi "pekerja" mengikut Jadual Pertama Akta Pekerjaan 1955  dan latihan industri tidak akan memenuhi syarat yang sempit[11]. Takrifan, sebagai yang paling dekat yang layak seseorang pelajar yang memerlukan lebih daripada dua tahun kontrak dengan majikan.

Realiti yang menyedihkan ialah pelajar tidak dilindungi oleh undang-undang pekerjaan di Malaysia untuk keperluan gaji minimum, yang bermaksud secara teknikalnya, syarikat tidak perlu membayar gaji bulanan minimum kepada pelajar internship – sehingga RM1,500 sebulan pada 2022. Walau bagaimanapun, kerajaan Malaysia telah menggesa majikan sektor swasta untuk memperkenalkan bayaran stipend untuk pelajar, tetapi ketua Persekutuan Majikan Malaysia berkata bahawa walaupun majikan dinasihatkan untuk membayar pelatih, ia tidak sepatutnya diwajibkan[12]. Kekurangan peraturan dan layanan yang tidak sama rata terhadap pelatih adalah beberapa cabaran yang akan datang dalam menangani kontroversi latihan di Malaysia. Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) melahirkan kebimbangan berhubung cadangan mewajibkan majikan sektor swasta membayar elaun kepada pelajar yang menjalani latihan industri. Presiden MEF Datuk Dr Syed Hussain Syed Husman menyatakan bahawa keperluan sedemikian akan menghalang majikan daripada menawarkan peluang latihan[13]. Sebaliknya, beliau mencadangkan kerajaan perlu memberi insentif kepada majikan untuk mengambil lebih ramai pelatih dan mewajibkan latihan amali untuk semua mahasiswa. Menurut Dr Syed Hussain, latihan amali menyediakan pengalaman industri yang berharga untuk pelajar dan meningkatkan kebolehpasaran mereka. Beliau mengesyorkan agar majikan membayar elaun latihan mengikut budi bicara mereka, dengan mengambil kira kos sara hidup pelatih. Pada masa ini, syarikat swasta memutuskan sama ada untuk menyediakan elaun latihan, dengan jumlah purata di bandar besar dalam lingkungan RM1,200 sebulan, walaupun ada yang menerima kurang daripada RM1,000 dan yang lain dibayar lebih daripada RM1,200. Maklumat ini dilaporkan dalam The Star pada 17 Februari 2023[12].

Satu kes eksploitasi pelajar baru-baru ini di Malaysia yang menjadi tular dalam konteks global ialah kisah Rashifa, seorang pelajar Malaysia yang mengambil pendirian menentang latihan industri tanpa gaji[14]. Rashifa berkongsi kisahnya di media sosial, di mana dia bercakap tentang perjuangan menjadi pelajar tanpa gaji di Malaysia. Beliau menekankan hakikat bahawa pelatih di Malaysia kekurangan perlindungan undang-undang yang ditawarkan oleh Akta Pekerjaan, yang bermakna syarikat tidak perlu membayar gaji minimum kepada pelatih mereka[15]. Kisah Rashifa mendapat tarikan di media sosial, dengan ramai orang berkongsi pengalaman mereka sendiri menjadi pelatih tanpa gaji di Malaysia. Kisah ini juga mendapat liputan oleh beberapa saluran berita, baik di Malaysia mahupun antarabangsa. Kisah Rashifa menyerlahkan keperluan untuk perlindungan yang lebih baik untuk pelatih di Malaysia dan isu eksploitasi pelajar intern yang lebih meluas[15]. Keadaan sedemikian juga menunjukkan kuasa media sosial dalam meningkatkan kesedaran tentang isu-isu penting dan membawa perubahan.

Pandangan dan Penyelesaian Latihan Industri di Malaysia sunting

Ahli Parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman mempersoalkan mengapa beberapa pelajar di kementerian dan agensi kerajaan di Malaysia masih tidak menerima sebarang gaji, walaupun keputusan 2019 mewajibkan mereka dibayar[16]. Kerajaan telah menaikkan elaun untuk latihan magang berbayar, tetapi isu itu berterusan. Timbalan Menteri Sumber Manusia Mustapha Sakmud mengakui perkara itu dan menekankan keperluan untuk kementerian dan agensi kerajaan mematuhi keputusan itu dan menyediakan latihan amali dengan pampasan yang sewajarnya[16].

Bagi menangani isu latihan industri tanpa gaji dan eksploitasi pelajar pelatih di Malaysia, beberapa penyelesaian boleh dilaksanakan. Pertama, kerajaan Malaysia harus mewujudkan peraturan yang mewajibkan majikan sektor swasta menyediakan gaji atau gaji minimum kepada pelajar pelatih[17]. Peraturan-peraturan ini akan memastikan pampasan yang adil untuk kerja mereka dan tidak menggalakkan eksploitasi. Bekerjasama dengan pihak berkepentingan industri, seperti Persekutuan Majikan Malaysia (MEF), boleh menggalakkan pematuhan sukarela dan memberikan insentif kepada syarikat yang menawarkan latihan berbayar[4]. Selain itu, pengukuhan sistem sokongan adalah penting. Mewujudkan garis panduan latihan yang menggariskan hak dan tanggungjawab pelatih dan majikan, bersama-sama dengan penciptaan badan kawal selia bebas untuk menyelia program latihan dan mengendalikan aduan, akan memastikan akauntabiliti dan melindungi pelajar pelatih[4]. Selain itu, memupuk perkongsian yang lebih erat antara institusi pendidikan dan industri boleh membawa kepada pembangunan program latihan berstruktur yang sejajar dengan kajian akademik, memastikan perkaitan pendidikan dan mencegah eksploitasi[18]. Dengan melaksanakan penyelesaian ini, Malaysia boleh mewujudkan persekitaran yang lebih saksama untuk pelajar pelatih, memberikan mereka pengalaman pembelajaran yang berharga sambil menjaga hak dan kesejahteraan mereka.

Rujukan sunting

  1. ^ Qubati, Thiyazan (2021). "The Role of Internship Programs in Enhancing Graduates' Employability" – melalui ResearchGate. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ a b Hoi, Jia Xuan (20 Ogos 2022). "LETTER | Time to raise minimum wage for interns". Malaysiakini. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  3. ^ "The unspoken: Unpaid internships — James Chai". malaymail. 14 Jun 2014. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  4. ^ a b c Sadacharam, Jainishi (2021). "THE IMPORTANCE OF INTERNSHIP FOR PUBLIC UNIVERSITY STUDENTS IN MALAYSIA". Cite journal requires |journal= (bantuan)
  5. ^ a b Yeoh, Khar Kheng (2017). "Outcome-Based Internship in Malaysia's Public Higher Education Institutions" (PDF). International Journal of Humanities Social Sciences and Education (IJHSSE). 4: 41–52. line feed character in |title= at position 53 (bantuan)
  6. ^ a b Mansor, Junaidi (29 Oktober 2019). "Youth Internship – Exploring key issues and challenges" (PDF). Khazanah Research Institute. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  7. ^ a b Dzulkifly, Daniel (22 Mac 2019). "Malaysiakini claims interns physically harassed by Umno leaders". Malaymail. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  8. ^ Yeong, Hui Yap (23 Jun 2017). "In Malaysia Must Interns Be Paid?". Linkedin. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  9. ^ Dzulkifly, Daniel (22 Mac 2019). "Malaysiakini claims interns physically harassed by Umno leaders". Malaymail. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  10. ^ Yamada, David C. (2002). "The Employment Law Rights of Student Interns" – melalui ResearchGate. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  11. ^ Stewart, Andrew (2018). "The regulation of internships: A comparative study" (PDF). International Labour Office - Geneva. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  12. ^ a b "MEF: Mandatory allowance for student interns will discourage employers". The Star. 17 Februari 2023. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  13. ^ "MEF complains about mandatory allowance for student interns, wants employers be given incentive instead". Malaymail. 17 Februari 2023. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  14. ^ "#NSTviral: Student takes stand against unpaid internships". Bebas news. 16 Jun 2023. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  15. ^ a b "#NSTviral: Student takes stand against unpaid internships". New Straits Times. 15 Jun 2023. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  16. ^ a b Gimino, Gerard (24 Mei 2023). "Govt still not paying their interns, says Syed Saddiq". The Star. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  17. ^ Wan Salleh, Ainin (24 Mei 2023). "Why are some govt interns not paid an allowance, asks Syed Saddiq". FreeMalaysiaToday. Dicapai pada 18 Jun 2023.
  18. ^ "PREPARING OUR YOUTH FOR AN INCLUSIVE AND SUSTAINABLE WORLD" (PDF). OECD. 2016. Dicapai pada 18 Jun 2023.