Lyla (kumpulan muzik)

Lyla merupakan sebuah kumpulan nyanyian dari Indonesia. Kumpulan ini ditubuhkan pada 2008. Lyla dianggotai oleh empat anak muda yan berasal dari Jogjakarta.

AnggotaSunting

Nama Tarikh lahir
Indra Perdana Sinaga Yogyakarta, 5 Ogos 1979
Fare Adinata Yogyakarta, 14 Februari 1980
Dharma Nuckelar Yogyakarta, 2 Disember 1979
Dennis Rizky Yogyakarta, 26 Disember 1979
Amec Jen Aris Yogyakarta, 31 Maret 1980
Moerdifin Febrian Valentino Aris Yogyakarta, 14 Februari 1985

AlbumSunting

Yang Tak TerlupakanSunting

Album pertama mereka bertajuk "Yang Tak Terlupakan" yang dirilis pada 2008. Namun sebelumnya Lyla juga pernah mengeluarkan album Aku ingin Kamu Kamu ingin Dia, namun semasa itu nama grupnya masih Mahameru. Album perdana mereka meraih anugerah kategori 'Album Pendatang Baru' pada temasya SCTV Music Award 2010.

Tak hanya di Indonesia, kepopularan Lyla juga merambah ke Malaysia. Lyla melancarkan album Yang Tak Terlupakan di pasar muzik Malaysia tanggal 20 Januari 2010. Mereka memutuskan untuk ikut meramaikan dunia muzik Malaysia selepas lagu-lagu mereka seperti, "Ruang Rindu" dan "Sandaran Hati" berjaya menduduki tangga teratas di beberapa stesen radio Malaysia. Album Lyla yang pertama ini sebelumnya juga mendapatkan anugerah 'Planet Muzik 2010' sebagai kumpulan muzik terbaik di Singapura pada 18 disember 2009.

Lebih Dari BintangSunting

Berjaya dengan album pertama, Lyla melancarkan album kedua bertajuk "Lebih Dari Bintang" yang dirilis pada tanggal 5 Disember 2010. Dalam album ini, Lyla menjagokan lagu "Sebelum Cahaya". Bukan hanya lagunya yang unik, video klipnya juga dibintangi Amanda, seorang model yang tuna rungu. Lirik lagunya berkisah tentang seseorang yang merasa kesepian kerana ditinggalkan teman. Sebahagian hasil dari penjualan album ini, Lyla akan mendedikasikan untuk membuat buku huruf Braille. Musica akan mempromosikan album ini ke Malaysia. Lagu-lagu lain yang menarik untuk disimak dalam album ini di antaranya lagu berbahasa inggris "Ephemera", "Bunga di malam itu" yang bertutur tentang indahnya mesyuarat dengan Sang Nabi Muhammad SAW, dan "Permintaan Hati" yang berirama lebih rancak menghentak.

Dunia SempurnaSunting

Album ini hanya mengeluarkan 2 Single, iaitu, Kamu Cantik Kamu Baik, dan Jangan Bimbang Walau Galau (Terus Berlari). Selepas itu Lyla Vakum selam kurang lebih 6 Bulan. Album ini terbilang unik kerana masih berisi ciri khas dari Lyla

Cinta... BersabarlahSunting

Album ke-empat ini diberi judul "Ga Romantis". Secara berseloroh personel Lyla mengertikan judul tadi sebagai ungkapan kepada peminatnya yang mahu bersabar kerana Lyla cukup lama menghilang. "Jadi, kalau mereka mencintai Lyla, mereka harusnya boleh bersabar," kata Fare, bercanda.

"Ga Romantis" menjadi album pertama di mana Lyla tidak lagi mempersembahkan komposisi berlirik bahasa inggris, yang sudah menjadi semacam tradisi di tiga album pertamanya. Kebiasaan macam itu bukan disengaja oleh Lyla (sekadar sok-sokan dengan alasan untuk modal 'go international', contohnya), namun kerana keperluan akan keutuhan keseluruhan persembahan di tiga album pertama memang demikian.

DiskografiSunting

MahameruSunting

  • Aku Ingin Kamu Kamu Ingin Dia (2004)

LylaSunting

Album StudioSunting

Album miniSunting

  • Dengan Hati (2013)

Album KompilasiSunting

  • Dunia Sempurna (2014)


LaguSunting

Lagu studioSunting

Tahun Judul Album
2008 Truth, Cry and Lie Yang Tak Terlupakan
2008 Sampai Nanti, Sampai Mati Yang Tak Terlupakan
2008 Sandaran Hati Yang Tak Terlupakan
2008 Sebenarnya Cinta Yang Tak Terlupakan
2008 Ruang Rindu Yang Tak Terlupakan
2010 Sebelum Cahaya Lebih Dari Bintang
2010 Hantui Aku Lebih Dari Bintang
2010 Memiliki Kehilangan Lebih Dari Bintang
2010 Permintaan Hati Lebih Dari Bintang
2010 Bunga di Malam Itu Lebih Dari Bintang

AnugerahSunting

Pautan luarSunting