Mark Crilley

Artis komik

Mark Crilley ialah seorang pencipta buku komik dan pengilustrasi bagi buku kanak-kanak. Dia ialah pencipta Miki Falls, Akiko, dan Brody's Ghost. Dia juga terkenal dengan memuat naik video tutorial dalam Youtube dalam pelbagai gaya, termasuk gaya manga.[1] HDia juga seorang tenaga pengajar Bahasa Inggeris di Fukushima, Jepun begitu juga di Taiwan.[2]

Mark Crilley
Lahir (1966-05-21) 21 Mei 1966 (umur 57)
Michigan, Indiana, Amerika Syarikat
PekerjaanArtis, pengillustrasi, kartunis, dan penulis fiksyen
WarganegaraAmerika
Karya terkenalMiki Falls, Akiko, Brody's Ghost
Laman web
http://www.markcrilley.com

Akiko sunting

Akiko adalah sebuah buku komik Amerika yang ditulis dan dilukis oleh Mark Crilley dan diterbitkan oleh Siri Entertainment. Siri ini telah berjalan selama lima puluh dua isu dan merupakan tiga belas kali dicalonkan Eisner. Komik ini telah melahirkan satu siri sepuluh novel kanak-kanak daripada Random House Children's Book. Koleksi ini termasuk:

Akiko on the Planet Smoo (Mac 2001) Akiko in the Sprubly Islands (September 2001) Akiko and the Great Wall of Trudd (Mac 2001) Akiko in the Castle of Alia Rellapor (September 2001) (ends adaptations from comic) Akiko and the Intergalactic Zoo (April 2002) (original stories begin) Akiko and the Alpha Centauri 5000 (Mac 2003) Akiko and the Journey to Toog (September 2003) Akiko The Training Master (Februari 2005) Akiko Pieces of Gax (November 2006) Akiko Flights of Fancy Akiko and the Missing Misp (November 2008)

Cerita ini telah digambarkan sebagai gabungan antara Wizard of Oz dan Star Wars, berpusat pada pengembaraan Akiko, seorang gadis Amerika Jepun, pada dan sekitar planet Smoo dan kawasan aneh lain. Dia disertai oleh rakan-rakan asingnya, Encik Beeba profesor yang berpengetahuan luas, Spuckler berani tetapi impulsif, Gax si rosak, jenis robot, dan Poog, Toogolian, terapung, kepala ungu.

Miki Falls sunting

Miki Falls adalah siri manga OEL dicipta oleh Mark Crilley dan diterbitkan oleh HarperCollins HarperTeen. Ianya tersusun sebagai satu siri empat jilid, setiap buku yang berlaku semasa salah satu musim sepanjang setahun. Ia mengikuti protagonis utama Miki Yoshida pada tahun kanan beliau sekolah tinggi, dan dia merancang untuk menjadikan ia tahun lebih baik lagi. Walau bagaimanapun, seorang budak baru yang aneh tiba di bandar dan Miki akan mengetahui apa yang dia sehingga. Ia telah optioned untuk pembangunan sebagai filem oleh Paramount dan pengeluaran syarikat Brad Pitt.

Brody's Ghost sunting

Mark telah mengumumkan baru-baru ini dalam video satu siri buku komik baru yang akan disiarkan oleh Dark Horse Comics. Cerita ini, yang ditetapkan dalam masa terdekat, adalah bahawa seorang lelaki muda menyedari kebolehan psikik beliau. Hanya apabila dia didatangi oleh seorang gadis hantu bernama Thalia memerlukan bantuan, dia bermula dengan proses latihan untuk membangunkan dan menguasai kuasanya.

Buku Satu dalam siri Brody's Ghost dikeluarkan 14 Julai 2010. Buku Dua dikeluarkan pada tahun 2011. Buku 3 dikeluarkan pada Mei 2012. Buku 4 dikeluarkan April 2013. Setelah dikeluarkan, siri ini menerima maklum balas yang positif termasuk gred B+ dari Detroit News Eric Henrickson.

Brody's Ghost mengandungi beberapa perbezaan dari kerja sebelumnya, Miki Falls. Cerita ini mengikuti watak utama lelaki dan mengandungi banyak aksi dan perlawanan.

Kehidupan peribadi sunting

Crilley mengedarkan khidmat nasihat lukisan kepada artis melalui video YouTube dan akaun deviantARTnya. Video YouTubenya mengajar pemula bagaimana untuk melukis watak-watak manga dan anime. Pada bulan Ogos 2010, beliau membintangi beberapa bagaimana untuk menarik video untuk Funimation atas permintaan. Isteri Mark Crilley adalah Miki Crilley yang berasal dari Jepun, dan dia menamakan Miki Falls menggunakan nama isterinya. Kedua-dua mempunyai seorang anak perempuan, Mio, dan seorang anak lelaki, Matthew.

Ungkapan Biasa sunting

Mark Crilley mempunyai banyak frasa yang terkenal dan kata-kata, dia cenderung untuk ke padai "perkataan semburan" menggunakan kata-kata seperti "Indicate" dan "blushies". Ungkapan pembukaan biasa ialah "Hey, everybody! This is Mark Crilley, here back with another how to draw video.." dan selepas melakukan monolog terakhir beliau berakhir dengan meletakkan pensil ke bawah dan berkata seperti berikut, "...it's time to lay the pencil down" kemudian selepas mengucapkan terima kasih kepada orang ramai di atas sokongan mereka dia berkata merujuk kepada video beliau, "Thank you all for watching [this video] and I'll be back with another one...real soon!". Setiap kali dia melukis dia sentiasa suka menyatakan bahawa "This is not the way this is simply my way!" kadang-kadang menambah "...there is no real way, I'm sure there are many ways."

Buku Bagaimana untuk Melukis sunting

Mark Crilley mempunyai dua buku cara melukis: "Mastering Manga", dan "Mastering Manga 2: Level Up with Mark Crilley", yang telah dikeluarkan pada Oktober 2013.

Rujukan sunting

  1. ^ Booth, John (28 Januari 2011). "From Monty Python to Mad to Manga: An Interview with Mark Crilley". Diarkibkan daripada yang asal pada 11 Oktober 2013. Dicapai pada 11 Oktober 2013.
  2. ^ http://www.mlive.com/entertainment/saginaw/index.ssf/2011/06/comic_artist_mark_crilley_teac.html

Pautan luar sunting