Masakan Serani Singapura dan Malaysia

masakan gabungan

Masakan Serani (Jawi: ماسقن سراني) ialah sejenis masakan gabungan, terutamanya yang masih sedia ada di Singapura dan Malaysia.

Asal usul sunting

Secara umum, Serani adalah keturunan campuran Eropah dan Asia. Walau bagaimanapun, jika merujuk kepada masakan Serani, biasanya yang dimaksudkan adalah penyatuan pengaruh Portugis, Belanda, British, Cina, Melayu dan juga India dan Peranakan. Dalam masakan ini, bahan-bahan dalam hidangan Eropah digantikan atau dilengkapi dengan bahan-bahan Asia. Sebaliknya, bahan-bahan Eropah digunakan dalam masakan Asia.

Sebagai contoh, krim dalam resipi Eropah digantikan dengan santan dan sosej Cina kering (lap cheong) digunakan menggantikan chorizo. Juga, penggunaan kicap, cili dan halia digunakan secara bertukar ganti dengan cuka, mustard dan sos Worcestershire.

Definisi sunting

Tidak ada definisi yang jelas mengenai apa yang boleh dinyatakan sebagai masakan Serani. Sesetengah hidangan juga ditemui dalam masakan Indonesia, Malaysia dan China. Suatu hidangan kadang-kadang dianggap "Serani" mengikut penyesuaian tempatan, atau dengan kehadiran merata dalam masyarakat Serani.

Hidangan sunting

  • Shepherd's pie (British): hidangan tradisional dengan daging dan kentang lecek dengan tambahan kicap, sos tiram, cendawan Cina dan bawang putih.
  • Oxtail stew (British): sup dengan kayu manis, sos soya dan bunga lawang.
  • kari debal (Portugis): ayam dalam sos cili, lengkuas, cuka dan buah kemiri (buah keras).
  • Kueh koci pulut hitam: kuih tepung pulut hitam dan putih dengan inti kacang hijau atau kelapa.
  • Salad timun dengan telur, saun salad, ketumbar dan cili cuka (rendaman cili dalam gula, cuka, bawang putih, kicap cair dan halia).

Kesusasteraan sunting

Lihat juga sunting