Mawar hitam (simbolisme)

Mawar hitam (Bahasa Inggeris: "black rose"]] ialah simbol yang dipaparkan dalam fiksyen dengan banyak makna dan panggilan yang berbeza seperti mawar baldu hitam, sihir hitam, barkarole, kecantikan hitam, Tuscany hebat, jed hitam, dan baccara. Mawar ini yang biasanya dipanggil mawar hitam secara teknikalnya berwarna bayangan merah, ungu atau merah yang sangat gelap. Warna mawar mungkin digelapkan dengan meletakkan mawar gelap dalam pasu air yang bercampur dengan dakwat hitam. Mawar hitam lain boleh dikeringkan dengan kaedah lain seperti pembakaran.

The anarchist symbol of the black rose

Simbolisme dalam Politik sunting

Anarkisme sunting

Black Rose Books (Buku Mawar Hitam) ialah nama penerbit anarkis Montreal dan akhbar kecil yang diketuai oleh libertarian/anarkis Dimitrios Roussopoulos. Salah satu daripada dua buku anarkis di Sydney ialah Black Rose Books yang telah wujud dalam pelbagai bentuk sejak tahun 1982.

The Black Rose adalah tajuk jurnal yang disegani idea-idea anarkis yang diterbitkan di kawasan Boston pada tahun 1970-an, serta nama siri anarkis kuliah yang ditangani oleh ahli-ahli sosial anarkis dan libertarian yang terkenal (termasuk Murray Bookchin dan Noam Chomsky) ke tahun 1990-an .

Namun demikian , walaupun Mawar Hitam sering kali ditekankan seperti suatu simbol namun ia lebih mudah dan lebih senang dirapati sebagai sekuntum bunga.

Rujukan sunting

  • Wilkins, Eithne. The rose-garden game; a tradition of beads and flowers, [New York] Herder and Herder, 1969.

Pautan luar sunting