Mitsubishi Logistics

Mitsubishi Logistics, Inc. ialah sebuah syarikat logistik yang beribu pejabat di Shinkawa, Chuo-ku, Tokyo. Syarikat ini merupakan sebahagian dari Mitsubishi Group.[1][2]

Bekas ibu pejabat.

Sejarah sunting

Syarikat ini ditubuhkan dengan nama Tokyo Logistics pada tahun 1887 dan kemudian menukar namanya menjadi Mitsubishi Logistics pada tahun 1918. Dalam persekitaran zaibatsu Mitsubishi, syarikat ini ditubuhkan setelah penubuhan NYK line, Mitsubishi Corporation, Mitsubishi Heavy Industries, dan Mitsubishi Bank (kini The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ). Bangunan gudang Edobashi, yang dibangun pada tahun 1930 dan berbentuk seperti kapal, pada awalnya juga merupakan ibu pejabat syarikat. Bangunan ini kini telah ditetapkan sebagai bangunan warisan budaya, sebagai contoh seni bina ekspresionis. Projek pengubahsuaian sedang dijalankan untuk mereka bentuk semula bangunan menjadi bangunan pencakar langit 18 tingkat dan memiliki 1 tingkat bawah tanah, sambil mengekalkan fasad bangunan yang asal. Ibu pejabat syarikat dipindahkan sementara ke Shinkawa, Chuo-ku.

Perniagaan sunting

Perniagaan Mitsubishi Logistics boleh dibahagikan kepada dua kategori, iaitu logistik dan harta tanah. Perniagaan utama syarikat ialah pengurusan gudang, logistik pelabuhan, dan harta tanah.

Perniagaan logistik syarikat ini juga mempunyai sebilangan gabungan yang tersebar di seluruh dunia. Mitsubishi Logistics juga mempunyai gudang terbesar di Jepun. Syarikat ini mempunyai dua gudang sejuk yang dapat memuat hingga 63,000 tan barang, di Oi, Tokyo dan di Pulau Rokkō, Kobe.

Mitsubishi Logistics juga aktif melabur di bangunan komersial, pejabat dan perumahan. Syarikat ini juga mengembangkan beberapa "bangunan yang dapat menjadi pusat data" seperti Bangunan Tokyo Dia. Syarikat ini merupakan pelopor dalam membangun bangunan yang dilengkapi dengan janakuasa kecemasan dan ketahanan gempa tinggi (Bangunan Tokyo Dia ialah bangunan terbesar di Jepun yang terasing secara gempa).[3] Syarikat ini juga sedang membangun sejumlah bangunan komersial, seperti Kobe Harbour Land dan Yokohama Bay Quarter. Mitsubishi Logistics juga membangun sejumlah kondominium, seperti Nabeaure Yokohama Tower Residence dan M. M. Towers Foresis.

Bangunan Yokohama Dia sunting

 
Bangunan Yokohama Dia ialah salah satu pusat pejabat terbesar di kawasan tersebut.
 
Bahagian tengah dan atas dari bangunan tersebut disewakan sebagai ibu pejabat.

Untuk menandakan selesainya projek pembangunan semula di luar Stesen Yokohama, pada 16 Disember 2009, syarikat itu menyiapkan pembinaan Bangunan Yokohama Dia, yang mempunyai reka bentuk dan dinding kaca yang unik.[4] Bangunan Yokohama Dia mempunyai 31 tingkat di atas tanah, 2 tingkat di bawah tanah, dan 2 tingkat rumah pentas. Bangunan ini mempunyai ketinggian 157.7 meter (tertinggi ketiga selepas Landmark Tower dan Queens Tower (A) di Yokohama) dan mempunyai keluasan 69,977 meter persegi. Tingkat 3 dan 6 bangunan ini dijadikan sebagai ruang komersial dan dihubungkan terus ke Yokohama Bay Quarter di setiap tingkat, sementara tingkat 7 hingga 30 disewa sebagai ruang pejabat. Bangunan ini sangat dinanti-nantikan kerana belum banyak pembangunan bangunan tinggi di Yokohama sejak tahun 1990-an. Bangunan ini juga berkualiti tinggi sehingga dapat dibandingkan dengan bangunan baru yang dibina di Tokyo pada tahun 2000-an.[5] Bangunan ini dihubungkan terus ke Stesen Yokohama dengan dek pejalan kaki (Bay Quarter Walkway) yang dibina serentak dengan pembinaan bangunan.

Anak syarikat dan gabungan di luar Jepun sunting

  • Mitsubishi Logistics Europe B.V.
  • Mitsubishi Logistics America Corp.
  • Mitsubishi Warehouse California Corp.
  • Mitsubishi Logistics Hong Kong Ltd. 
  • Shanghai Linghua Logistics Co., Ltd.
  • Shanghai Lingyun Global Forwarding Co.,Ltd.
  • Shenzen Lingyang Global Forwarding co.,ltd 
  • Mitsubishi Logistics (Thailand) Co.,Ltd.
  • Dia Logistics (M) Sdn. Bhd. menangani Master Movers Sdn. Bhd. 
  • Mitsubishi Logistics Singapore Pte. Ltd. 
  • P.T. Mitsubishi Logistics Indonesia, P.T. DIA-JAYA FORWARDING INDONESIA

Rujukan sunting

  1. ^ "三菱金曜会". www.mitsubishi.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-01-22. Dicapai pada 2016-01-12.
  2. ^ "Mitsubishi Public Affairs Committee". www.mitsubishi.com.
  3. ^ "Buildings for data centers - Real estate development and leasing | Mitsubishi Logistics Corporation". www.mitsubishi-logistics.co.jp.
  4. ^ "Topics "Yokohama Dia Building attains Class S-CASBEE Yokohama's Highest Level of Assessment for Building Efficiency." - With the community | Mitsubishi Logistics Corporation". www.mitsubishi-logistics.co.jp.
  5. ^ "Yokohama Dia Buiiding | Japan Sustainable Building Database". www.ibec.or.jp.

Pautan luar sunting