Montaj foto adalah proses dan hasil membuat gambar gubahan dengan memotong, merekatkan, menyusun semula dan menindih dua atau lebih gambar ke dalam imej baru.[1] Kadang-kadang imej gubahan yang dihasilkan difoto supaya imej akhir mungkin muncul sebagai cetakan fotografi yang baik. Kaedah yang sama, walaupun yang tidak menggunakan filem, direalisasikan hari ini melalui perisian pengeditan imej. Teknik yang terakhir ini dirujuk oleh profesional sebagai "penggubahan", dan dalam penggunaan kasual sering dipanggil "photoshopping" (dari nama sistem perisian popular).[2] Komposit gambar yang berkaitan untuk memanjangkan pemandangan adegan tunggal atau subjek tidak akan dilabel sebagai montaj.

Montaj foto kiwi dan lemon, dimanipulasi secara digital menggunakan GIMP
Achraf Baznani

Rujukan sunting

  1. ^ Clark, Lloyd Douglas, and Brian A. Brown. "Apparatus and Method for Application of Selective Digital Photomontage to Motion Pictures" (PDF). Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ David Geelan (2006). Undead Theories: Constructivism, Eclecticism And Research in Education. Sense Publishers. ISBN 90-77874-31-3.

Pautan luar sunting

Templat:Decorative arts