Muzium Herzegovina Lama

Muzium Herzegovina Lama merupakan sebuah muzium yang terletak di Foča , Republika Srpska , Bosnia dan Herzegovina .

Muzium Herzegovina Lama
Map
Maklumat am
Ditubuhkan1956
Maklumat geografi
Lokasi
Trg Kralja Petra I
Maklumat pelawat
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Sebahagian item Dr. Risto Jeremić di Muzium Herzegovina Lama.
Loom - sebahagian daripada barang-barang etnografi di Muzium Herzegovina Lama di Foča.
Pakaian kebudayaan lelaki.
Libada - sebahagian daripada pakaian kaum wanita.
Bilik Peringatan

Sejarah sunting

Muzium ini diasaskan pada tahun 1956 . Ia terletak di bekas bangunan Hotel "Gerstl" yang dibina pada tahun 1906 , dan dirobohkan semasa Perang Dunia Kedua. Di tempat sama Hotel "Vucevo" dibina semula, ia kemudiannya digunakan untuk aktiviti muziologi. Muzium ini mempunyai pelbagai koleksi muzium dan empat pameran tetap.

Pameran Muzium sunting

Muzium ini kaya dengan dana muzium dan mempunyai lima pameran tetap. Di galeri pameran muzium ini merupakan tempat bagi mempamerkan pameran-pameran mengenai pelbagai topik.[1]

Foča pada masa lalu sunting

Pameran "Foča pada masa lalu" menyediakan pengunjung pameran untuk mengenali masa lalu yang kaya dengan perbandaran Foča. Secara kronologi ia meliputi tempoh dari zaman prasejarah hingga pertengahan abad XX. Pameran termasuk pelbagai perkara dan foto yang membangkitkan tempoh yang berlainan dan tokoh-tokoh terkemuka dari masa lalu Foča. Pameran yang menarik untuk pelawat adalah barangam dari zaman purba yang dipamerkan seperti tinggalan senjata, alat dan tembikar, tombak yang digunakan pada zaman pertengahan, pedang dan "maces", serta dari hasil buatan orang Uthmaniyah yang dibuat dan senjata yang terhias. Dalam hal ini, pameran numismatik juga dapat dilihat (wang lama, mandala, yang termasuk mata wang yang berbeza yang telah digunakan di kawasan Foča. )

Pameran etnografi sunting

Pameran etnografi yang dipamerkan termasuklah perabot dan pakaian seragam kaum yang dihasilkan pada masa lalu serta tidak digunakan. Ia mencerminkan gaya hidup populasi kawasan Foča. Barang-barang pameran mempamerkan pedalaman rumah-rumah desa dan bandar dari awal abad XX, dan dapat dilihat juga produk kraftangan yang asli dan telah dihiasi.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

43°30′22.7″N 18°46′31.3″E / 43.506306°N 18.775361°E / 43.506306; 18.775361