Muzium Mequinenza adalah tiga ruang muzium yang terdapat di Mequinenza ( Aragon, Sepanyol ). Mereka terdiri daripada Muzium Tambang, Museum Sejarah Mequinenza dan Muzium Zaman Prasejarah. Tujuan mereka adalah untuk menyebarkan penambangan dan warisan sejarah kota, dan terutama Kota Lama Mequinenza, yang hilang di bawah sungai Ebro setelah pembinaan takungan Ribarroja. Lokasinya berada di María Quintana School Group yang dibina pada tahun 1927.

Muzium Mequinenza

Senibina sunting

Bangunan itu, yang menempatkan Muzium Sejarah Mequinenza, mempunyai rancangan berbentuk E dengan badan pusat yang memanjang yang memanjang di muka depan dengan dua sisi depan dan satu lagi pusat yang lebih menonjol. Pada asalnya ia mempunyai dua pintu masuk di sisi, memisahkan zon sekolah lelaki di tingkat bawah dan perempuan di tingkat satu. Di belakang, sebuah bangunan kecil lagi dibina yang menempatkan kafeteria sekolah dan tadika.

Bangunan ini terbuat dari batu persegi, dengan atap berkubah yang terbuat dari jubin gaya Arab dan atap kayu yang diserlahkan dengan gaya istana Renaissance Aragonese. Tingkapnya lurus kecuali beberapa di tingkat atas, yang di atasnya oleh lengkungan yang diturunkan. Oleh kerana penampilan luarannya, ia bersentuhan dengan arus senibina regionalis pada pertiga pertama abad ke-20.

Pengiktirafan sunting

Muzium Mequinenza telah menjadi sebahagian daripada Jaringan Ruangan Geomining Iberia sejak tahun 2017, dari persatuan ruang sastera Espais Escrits dan sejak tahun 2020 dari World Network of Water Museums UNESCO .

Pautan luaran sunting