Nilai bersih adalah nilai semua aset bukan kewangan dan kewangan yang dimiliki ditolak nilai semua tangungan tertunggaknya.[1] Nilai bersih boleh digunakan bagi syarikat, individu, kerajaan atau sektor ekonomi seperti sektor perbadanan kewangan atau pada keseluruhan negara.

Syarikat sunting

Nilai bersih dalam perniagaan juga dirujuk sebagai ekuiti (sendiri). Secara umumnya, berdasarkan nilai semua aset dan liabiliti pada nilai dibawa/semasa yang merupakan nilai seperti yang dinyatakan dalam penyata kewangan. Sejauh mana item pada kunci kira-kira tidak menggambarkan nilai sebenar (pasaran) mereka, nilai bersih juga tidak tepat. Semasa membaca kunci kira-kira, sekiranya kerugian terkumpul melebihi ekuiti pemegang saham, nilai bersih menjadi negatif.

Nilai bersih dalam perumusan ini tidak menggambarkan nilai pasaran firma: firma mungkin bernilai lebih (atau kurang) jika dijual dengan kebimbangan yang berterusan.

Individual sunting

Bagi individual, nilai bersih atau kekayaan merujuk kepada kedudukan ekonomi bersih individu, nilai aset individu yang ditolak dengan tanggangun. Contoh-contoh aset seseorang akan mempengaruhi nilai bersihnya termasuk akaun persaraan, pelaburan lain, rumah, dan kenderaan. Tanggungan termasuk hutang bercagar (seperti gadaian rumah atau pinjaman kenderaan) dan hutang tidak bercagar (seperti hutang pengguna atau pinjaman peribadi). Biasanya aset tidak ketara seperti tahap pendidikan tidak diiktiraf dalam nilai bersih, sungguhpun aset sedemikian menyumbang secara positif kepada kedudukan kewangan keseluruhan seseorang.

Bagi individu yang sudah meninggal dunia, nilai bersih boleh digunakan untuk nilai harta tanah mereka semasa di probet. Individu yang mempunyai nilai bersih yang banyak disenaraikan sebagai individu yang nilaian tinggi.

Kerajaan sunting

Kunci kira-kira yang merangkumi semua aset dan liabiliti juga boleh dibina untuk kerajaan. Berbanding dengan hutang kerajaan, nilai bersih kerajaan adalah langkah ukuran alternatif kekuatan kewangan kerajaan.

Negara sunting

Nilai bersih negara dikira sebagai jumlah nilai bersih semua syarikat dan individu yang tinggal di negara ini, ditambah nilai bersih kerajaan. Bagi Amerika Syarikat, langkah ini dirujuk sebagai kedudukan kewangan.

Rujukan sunting

  1. ^ System of National Accounts 2008, published by the European Commission, the International Monetary Fund, the Organisation for Economic Co-operation and Development, the United Nations, and the World Bank, p. 49, section 3.109.

Pautan luar sunting