Dalam agama, nubuatan adalah mesej yang telah disampaikan kepada seseorang (biasanya dipanggil nabi) oleh entiti ghaib. Nubuat adalah ciri banyak budaya dan sistem kepercayaan dan biasanya mengandungi kehendak atau undang-undang Ilahi, atau pengetahuan preternatural, contohnya peristiwa masa depan. Mereka boleh didedahkan kepada Nabi dalam pelbagai cara bergantung kepada agama dan cerita, seperti penglihatan, ramalan, atau interaksi langsung dengan makhluk ilahi dalam bentuk fizikal. Kisah-kisah perbuatan nubuatan kadang-kadang mendapat perhatian yang besar dan ada yang diketahui bertahan selama berabad-abad melalui tradisi lisan atau sebagai teks agama.

Ukiran kayu abad ke-16 seorang peramal menyampaikan ramalan kepada seorang raja, yang berasal dari bintang, ikan, dan bunyi dari gunung

Nama bahasa Inggeris "prophecy", dalam erti" fungsi seorang nabi "muncul dari sekitar 1225, dari profecie Perancis lama (abad ke-12), dan dari prophetia, propheteia Yunani" hadiah menafsirkan kehendak Tuhan", dari prophetes Yunani (lihat Nabi). Makna yang berkaitan," perkara yang diucapkan atau ditulis oleh seorang nabi", bermula dari c. 1300, sementara kata kerja" untuk bernubuat " direkodkan pada tahun 1377.

Revolusi 1831. Seperti yang diramalkan oleh ahli astrologi yang dipelajari Jeneral Ikey wether-Bridge
  • Maimonides mencadangkan bahawa"nubuat adalah, dalam kebenaran dan realiti, sebuah emanasi yang dihantar oleh makhluk ilahi melalui medium kecerdasan aktif, pada mulanya kepada fakulti rasional manusia, dan kemudian kepada fakulti imajinatifnya".
  • Pandangan Maimonides berkait rapat dengan definisi oleh Al-F
  • Kebanyakan aktiviti nabi-nabi Perjanjian Lama melibatkan amaran bersyarat dan bukannya masa depan yang tidak berubah. Ringkasan formula nubuatan Perjanjian Lama yang standard mungkin berjalan: bertaubat dari dosa x dan beralih kepada kebenaran, jika tidak akibat Y akan berlaku.
  • Saint Paul menekankan pembinaan, nasihat dan keselesaan dalam definisi ramalan.
  • Ensiklopedia Katolik mendefinisikan konsep Kristian mengenai nubuatan sebagai"difahami dalam pengertiannya yang ketat, ini bermaksud pengetahuan tentang peristiwa masa depan, walaupun kadang-kadang berlaku untuk peristiwa masa lalu yang tidak ada ingatan, dan untuk menyampaikan perkara-perkara tersembunyi yang tidak dapat diketahui oleh cahaya akal semula jadi".
  • Menurut ahli esoterik Barat Rosemary Guiley, clairvoyance telah digunakan [oleh siapa?] sebagai tambahan kepada "divinasi, nubuat, dan sihir".
  • Dari sudut pandangan yang skeptikal, Pepatah Latin wujud:" nubuatan yang ditulis selepas fakta " (vaticinium ex eventu). Taurat Yahudi sudah membincangkan topik nabi palsu (ulangan 13:2-6, 18:20-22).[1]

Dalam agama sunting

Iman Baha'i sunting

Pada tahun 1863, bahá'u'lláh, pengasas Bahá'í Iman, mendakwa telah berjanji mesias angka semua sebelum agama-agama, dan Manifestasi Tuhan, jenis nabi dalam Bahá'í tulisan yang berfungsi sebagai perantara antara tuhan dan manusia dan siapa yang berbicara dengan suara Tuhan.Bah pasri'u'll pasrih mendakwa bahawa, semasa dipenjarakan di Siyah-Chal di Iran, dia menjalani satu siri pengalaman mistik termasuk mempunyai visi Maid of Heaven yang memberitahunya tentang misi ilahi, dan janji bantuan ilahi; Dalam kepercayaan Bah Padata', pembantu Syurga adalah perwakilan ilahi.Bah pasra'u'll pasrahh mendakwa bahawa, semasa dipenjarakan di Siyah-Chal di Iran, dia menjalani serangkaian pengalaman mistik termasuk memiliki visi tentang pembantu Syurga yang memberitahunya tentang misi ketuhanannya, dan janji pertolongan ilahi; dalam kepercayaan Bah Pasra', pembantu Syurga adalah perwakilan ilahi.

Agama Buddha sunting

Haedong Kosung-jon (biografi para bhikkhu tinggi) mencatat bahawa Raja Beopheung dari Silla telah ingin mengisytiharkan agama Buddha sebagai agama negara. Walau bagaimanapun, pegawai di mahkamahnya menentang dia. Pada tahun keempat belas pemerintahannya, "Sekretaris Besar" Beopheung, Ichadon, merancang strategi untuk Mengatasi Penentangan istana. Ichadon bersekongkol dengan raja, meyakinkan dia untuk membuat pengisytiharan yang memberikan sanksi rasmi negara kepada agama Buddha menggunakan meterai diraja. Ichadon memberitahu raja untuk menafikan telah membuat pengisytiharan seperti itu apabila pegawai lawan menerimanya dan menuntut penjelasan. Sebaliknya, Ichadon akan mengaku dan menerima hukuman mati, untuk apa yang akan segera dilihat sebagai pemalsuan. Ichadon bernubuat kepada raja bahawa pada eksekusi beliau keajaiban yang indah akan meyakinkan puak istana lawan kuasa Buddha. Rancangan Ichadon berjalan seperti yang dirancang, dan pegawai lawan mengambil umpan. Apabila Ichadon dihukum mati pada hari ke-15 bulan ke-9 pada tahun 527, ramalannya telah dipenuhi; bumi bergegar, matahari menjadi gelap, bunga-bunga indah hujan dari langit, kepalanya yang terputus terbang ke pergunungan Geumgang yang suci, dan susu bukannya darah disembur 100 kaki di udara dari mayatnya yang dipenggal. Pertanda itu diterima oleh pegawai istana yang bertentangan sebagai manifestasi kelulusan syurga, dan agama Buddha dijadikan agama negara pada tahun 527.

Agama Kristian sunting

Menurut Walter Brueggemann, tugas Kementerian nubuatan (Kristen) adalah untuk memupuk, menyuburkan dan membangkitkan kesedaran dan persepsi alternatif kepada kesedaran dan persepsi budaya dominan. Satu bentuk ramalan Kristian yang diiktiraf adalah "drama ramalan" yang Frederick Dillistone menggambarkan sebagai "konjungsi metafora antara situasi sekarang dan peristiwa masa depan".

Kristian kemudiannya sunting

Dalam dialognya dengan Trypho, Justin Martyr berpendapat bahawa Nabi tidak lagi berada di kalangan Israel tetapi berada di Gereja. The Shepherd of Hermas, ditulis sekitar pertengahan abad ke-2, menggambarkan cara nubuat digunakan dalam gereja pada masa itu. Irenaeus mengesahkan kewujudan anugerah rohani seperti itu dalam menentang bidaah. Walaupun beberapa pengulas moden mendakwa bahawa Montanus ditolak kerana dia mengaku sebagai nabi, pemeriksaan sejarah yang teliti menunjukkan bahawa karunia ramalan masih diakui pada zaman Montanus, dan bahawa dia kontroversial kerana cara dia bernubuat dan doktrin yang disebarkannya.

Nubuat dan hadiah rohani lain agak jarang diiktiraf sepanjang sejarah gereja dan terdapat beberapa contoh kenabian dan hadiah lain tertentu sehingga Covenanters Scotland seperti Nabi Peden dan George Wishart. [rujukan diperlukan] dari tahun 1904 hingga 1906, kebangkitan Jalan Azusa berlaku di Los Angeles, California dan kadang-kadang dianggap sebagai tempat kelahiran Pentakosta. Kebangkitan ini terkenal dengan" bercakap dalam bahasa " yang berlaku di sana. Beberapa peserta kebangkitan Jalan Azusa didakwa telah bernubuat. Pentakosta percaya ramalan dan hadiah lain sekali lagi diberikan kepada orang Kristian. Gerakan karismatik juga menerima anugerah rohani seperti bercakap dalam bahasa dan nubuat.

Gereja Advent Hari Ketujuh adalah denominasi yang mengesan sejarahnya kepada pergerakan Millerite dan kekecewaan besar. Orang Advent Hari Ketujuh " menerima ajaran Alkitab tentang karunia rohani dan percaya bahawa karunia nubuat adalah salah satu tanda pengenalan gereja yang tersisa."Gereja juga percaya Ellen G. White adalah seorang nabi dan bahawa tulisan-tulisan beliau diilhamkan oleh Tuhan.

Sejak tahun 1972, gereja neo-Pentecostal Tuhan Kementerian Yesus Kristus Antarabangsa telah menyatakan kepercayaan dalam nubuat. Gereja mendakwa hadiah ini ditunjukkan oleh satu orang (yang diramalkan) meletakkan tangan mereka pada orang lain, yang menerima mesej individu yang dikatakan oleh Nabi. Nubuatan dipercayai digunakan oleh Roh Kudus sebagai instrumen yang melaluinya Tuhan mereka menyatakan janji, nasihat dan perintahnya. Gereja mendakwa orang menerima mesej tentang masa depan mereka, dalam bentuk janji yang diberikan oleh Tuhan mereka dan diharapkan dapat dipenuhi oleh tindakan ilahi.

Gerakan Kerasulan-Nabawi sunting

Dalam gerakan Apostolik-kenabian, nubuat hanyalah perkataan yang disampaikan di bawah inspirasi Roh Kudus yang menyampaikan "pikiran dan niat"Tuhan dengan tepat.

The majlis Kerasulan penatua kenabian adalah majlis penatua kenabian yang diadakan bersama oleh C. Peter Wagner dan Cindy Jacobs yang merangkumi: Beth Alves, Jim Gool, Chuck Pierce, Mike dan Cindy Jacobs, Bart Pierces, John dan Paula Sanford, kepingan Belanda, Tommy Tenny, Heckor Torres, Barbara Wentroble, Mike Bickle, Paul Cain, Emanuele Cannistraci, Bill Hamon, Kingsley Fletcher, Ernest Gentile, Jim Laffoon, James Ryle, dan Gwen Shaw.

Pergerakan Orang Suci Zaman Akhir sunting

Gerakan Orang Suci Zaman Akhir berpendapat bahawa Nabi pertamanya, Joseph Smith, dikunjungi oleh Tuhan dan Yesus Kristus pada tahun 1820. Orang Suci Zaman Akhir lebih lanjut mendakwa bahawa Tuhan berkomunikasi secara langsung dengan Joseph Smith pada banyak kesempatan berikutnya, dan bahawa selepas kematian Joseph Smith Tuhan telah terus bercakap melalui nabi-nabi berikutnya. Joseph Smith mendakwa telah dibawa oleh malaikat ke bukit besar di utara New York, di mana dia ditunjukkan manuskrip kuno yang diukir pada plat logam emas. Joseph Smith mendakwa telah menterjemahkan manuskrip ini ke dalam bahasa Inggeris moden di bawah inspirasi ilahi oleh hadiah dan kuasa Tuhan, dan penerbitan terjemahan ini dikenali sebagai Kitab Mormon.

Berikutan pembunuhan Smith, terdapat krisis suksesi yang mengakibatkan perpecahan besar. Majoriti Orang Suci Zaman Akhir mempercayai Brigham Young sebagai nabi seterusnya dan mengikutinya ke Utah, sementara minoriti kembali ke Missouri dengan Emma Smith, mempercayai Joseph Smith Junioranak lelaki, Joseph Smith III, menjadi nabi sah seterusnya (membentuk Gereja Yesus Kristus yang disusun semula Orang Suci Zaman Akhir, Sekarang Komuniti Kristus). Sejak sebelum kematian Joseph Smith pada tahun 1844, terdapat banyak sekte pemisah Orang Suci Zaman Akhir yang telah terpecah dari Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir. Sehingga hari ini, terdapat sebilangan organisasi yang tidak diketahui dalam gerakan Orang Suci Hari Akhir, masing-masing dengan nabi yang dicadangkan mereka sendiri.

Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir (LDS Church) adalah badan Orang Suci Zaman Akhir yang terbesar. Nabi / Presiden Gereja LDS semasa adalah Russell M. Nelson. Sejak kematian Joseph Smith pada 27 Jun 1844, Gereja itu percaya bahawa Presiden Gereja mereka juga merupakan nabi Tuhan secara harfiah. Gereja juga berpendapat bahawa wahyu-wahyu lebih lanjut yang dikatakan telah diberikan melalui Joseph Smith diterbitkan dalam doktrin dan Perjanjian, salah satu karya Standard. Wahyu dan nubuatan tambahan di luar karya Standard, seperti "nubuat kuda putih" Joseph Smith, mengenai perang besar dan terakhir di Amerika Syarikat sebelum Kedatangan Kedua Yesus Kristus, boleh didapati dalam karya-karya lain yang diterbitkan oleh gereja.

Islam sunting

Istilah Arab untuk nubuat nub passa'ah (Bahasa Arab: tempoh) berasal dari istilah untuk Nabi, NAB tempoh (bahasa Arab: tempoh; pl. anbiy aata'dari NAB AAT "berita, pengumuman") yang merupakan pembawa undang-undang yang dipercayai oleh umat Islam dihantar oleh Tuhan kepada setiap orang, membawa mesej Tuhan dalam bahasa yang dapat mereka fahami.Tetapi ada juga istilah ras pasri (Bahasa Arab: "utusan, Rasul") untuk mengklasifikasikan mereka yang membawa wahyu Ilahi (Bahasa Arab: "mesej") melalui malaikat.Pengetahuan tentang nabi-nabi Islam adalah salah satu daripada enam artikel agama Islam, dan secara khusus disebutkan dalam Al-Quran. Bersama dengan Muhammad, banyak nabi dalam agama Yahudi (seperti Nuh, Abraham, Musa, Harun, Elia, dll.) dan nabi-nabi Kristian (Adam, Zakharia Imam, Yohanes Pembaptis, Yesus Kristus) disebut dengan nama dalam Al-Quran.

Dalam erti kata meramalkan peristiwa, Al-Quran mengandungi ayat-ayat yang dipercayai telah meramalkan banyak peristiwa bertahun-tahun sebelum ia berlaku dan bahawa nubuatan-nubuatan tersebut adalah bukti asal-usul ilahi Al-Quran. Al-Quran sendiri menyatakan "Setiap perkara yang ditakdirkan mempunyai masa yang ditetapkan untuk berlaku. Dan anda akan segera mengetahui."[Quran 6: 67] umat Islam juga mengakui kesahihan beberapa nubuatan dalam teks suci lain seperti dalam Alkitab; Walau bagaimanapun, mereka percaya bahawa, tidak seperti Al-Quran, beberapa bahagian Alkitab telah rosak selama bertahun-tahun, dan akibatnya, tidak semua nubuatan dan ayat dalam Alkitab adalah tepat.

Agama Yahudi sunting

 
David dan Saul, perincian dari lukisan minyak tahun 1878, Muzium Nasional, Stockholm

Istilah Ibrani Untuk Nabi, Navi (tempoh), secara harfiah bermaksud "jurucakap"; seorang nabi bercakap kepada orang-orang sebagai jurucakap Tuhan mereka, dan kepada Tuhan mereka bagi pihak orang-orang. "Nama nabi, dari bahasa Yunani yang bermaksud "pembesar" (kata nama yang digunakan dalam erti kata tempatan asal), adalah setara dengan bahasa Ibrani Navi, yang menandakan dengan betul perwakilan atau jurucakap orang lain."

Catatan ramalan Sigmund Mowinckel di Israel kuno membezakan pelihat dan Nabi - baik dari segi asal usul dan fungsinya:

Menurut Mowinckel, peramal awal dan nabi yang gembira berasal dari dua latar belakang sosial dan institusi yang berbeza. Pelihat itu tergolong dalam lapisan masyarakat Israel yang paling awal dan berkaitan dengan imam yang 'pada awalnya bukan sebagai korban pertama, tetapi seperti orang Arab lama, penjaga tempat kudus, Imam oracle, "pelihat" dan pemegang masa depan yang berkesan-mencipta dan menafsirkan masa depan perkataan kuasa, berkat dan sumpahan.' [...] Nubuat ekstatik nebiisme dan imam kuil adalah asli kepada budaya Kanaan dan mewakili unsur-unsur yang diterima pakai oleh orang Israel. Dengan penggabungan fungsi Imam penglihatan dengan fungsi Imam pengorbanan bait suci dan nabi-nabi yang gembira, dua kumpulan utama berkembang: para imam yang sibuk dengan kultus dan pengorbanan [...] dan 'nabi' yang 'melanjutkan aspek yang lebih" pneumatik "watak dan kerja" penglihatan "lama' dan'adalah medium" firman "yang diilhamkan oleh Tuhan yang" Dibisikkan kepada "mereka, atau" datang kepada mereka"' [...] Para nabi mengekalkan, dalam fesyen guild, hubungan peramal lama dengan kultus [...].

Menurut agama Yahudi, Nevuah yang sahih (ayat, "nubuat") ditarik balik dari dunia selepas kemusnahan Bait Suci Yerusalem pertama.Malachi diakui sebagai nabi terakhir yang sahih jika seseorang menerima pendapat bahawa Nechemyah meninggal di Babylon sebelum 9 Tevet 3448 (313 SM).

Taurat mengandungi undang-undang mengenai nabi palsu (ulangan 13:2-6, 18:20-22). Nabi-nabi Dalam Islam, seperti Lot, sebagai contoh, adalah nabi-nabi palsu mengikut standard Yahudi.

Dalam Torah, nubuat sering terdiri daripada amaran bersyarat oleh Tuhan mereka tentang akibatnya jika masyarakat, masyarakat tertentu, atau pemimpin mereka tidak mematuhi arahan Torah pada masa yang sezamannya dengan kehidupan Nabi. Nubuat kadang-kadang termasuk janji-janji berkat yang terikat untuk mematuhi Tuhan mereka, dan kembali ke tingkah laku dan undang-undang seperti yang ditulis dalam Torah. Nubuat amaran bersyarat muncul dalam semua karya Yahudi Tanakh.

Terutama Maimonides (1138-1204), secara filosofis menyarankan bahawa pernah ada banyak tingkat ramalan, dari yang tertinggi (seperti yang dialami oleh Musa) hingga yang paling rendah (di mana individu dapat memahami kehendak ilahi, tetapi tidak bertindak balas atau bahkan menggambarkan pengalaman ini kepada orang lain, memetik misalnya, sem, Eber dan yang paling ketara, Nuh, yang, dalam naratif alkitabiah, tidak mengeluarkan pernyataan kenabian).

Maimonides, dalam karya falsafahnya the Guide for the Perplexed, menggariskan Dua Belas Cara ramalan dari tahap kejelasan yang lebih rendah hingga lebih besar:

  1. Tindakan yang diilhamkan
  2. Kata-kata yang diilhamkan
  3. Wahyu mimpi alegori
  4. Wahyu impian pendengaran
  5. Wahyu impian Audiovisual / penceramah manusia
  6. Wahyu impian Audiovisual / penceramah malaikat
  7. Wahyu impian Audiovisual / penceramah Ilahi
  8. Penglihatan bangun alegori
  9. Wahyu bangun pendengaran
  10. Wahyu bangun Audiovisual / penceramah manusia
  11. Wahyu bangun Audiovisual / penceramah malaikat
  12. Wahyu bangun Audiovisual / penceramah Ilahi (yang merujuk secara tersirat kepada Musa)

Tanakh mengandungi nubuatan dari pelbagai Nabi Ibrani (55 secara keseluruhan) yang menyampaikan mesej dari Tuhan kepada bangsa Israel, dan kemudian kepada penduduk Yudea dan di tempat lain. Pengalaman nubuat dalam Torah dan seluruh Tanakh tidak terhad kepada orang Yahudi. Pengalaman nubuatan juga tidak terhad kepada bahasa Ibrani.

Ramalan asli Amerika sunting

Terdapat masalah dalam mengesahkan kebanyakan ramalan Orang Asli Amerika, kerana mereka tetap menjadi tradisi lisan, dan dengan itu tidak ada cara untuk memetik rujukan di mana tulisan telah ditugaskan ke kertas. Dalam sistem mereka, Rujukan Terbaik adalah seorang penatua, yang bertindak sebagai repositori kebijaksanaan terkumpul tradisi mereka.

Dalam contoh lain, ia direkodkan bahawa terdapat tiga Nabi Dogrib yang telah mendakwa telah diilhamkan oleh Tuhan untuk membawa mesej Tuhan Kristian kepada umat mereka. Ramalan ini di kalangan Dogrib melibatkan unsur-unsur seperti tarian dan keadaan seperti trans.

China sunting

Dalam bahasa Cina kuno, teks kenabian dikenali sebagai Chen (pas). Ramalan Cina yang paling terkenal adalah tui bei tu (pas).

Nostradamus sunting

Nubuat esoterik telah diklaim, tetapi tidak oleh, Michel de Nostredame (15031566), yang popular disebut sebagai Nostradamus, yang mendakwa sebagai seorang Kristian yang bertukar. Adalah diketahui bahawa dia mengalami beberapa tragedi dalam hidupnya, dan dianiaya hingga tahap tertentu kerana tulisan esoteriknya yang misterius mengenai masa depan, dilaporkan berasal dari penggunaan bola kristal. Nostradamus adalah seorang ahli farmasi Perancis dan peramal terkenal yang menerbitkan koleksi pengetahuan tentang peristiwa masa depan. Beliau terkenal dengan bukunya Les Propheties ("The Prophecies"), edisi pertama yang muncul pada tahun 1555. Sejak Les Propheties diterbitkan, Nostradamus telah menarik pengikut esoterik yang, bersama dengan akhbar popular, mengiktirafnya dengan meramalkan peristiwa dunia. Ramalan misteri esoteriknya dalam beberapa kes telah disamakan dengan hasil penerapan kod Bible yang didakwa, serta karya-karya palsu-nubuat yang lain.

Sumber akademik yang paling dipercayai berpendapat bahawa perkaitan yang dibuat antara peristiwa dunia dan quatrains Nostradamus sebahagian besarnya adalah hasil salah tafsiran atau terjemahan yang salah (kadang-kadang disengajakan) atau yang lain sangat lemah sehingga menjadikannya tidak berguna sebagai bukti kekuatan ramalan yang tulen. Selain itu, tidak ada sumber yang disenaraikan menawarkan bukti bahawa sesiapa pernah menafsirkan mana-mana karya pseudo-nubuat Nostradamus secara khusus untuk membolehkan pengenalan yang jelas mengenai sebarang peristiwa terlebih dahulu.

Penjelasan sunting

Menurut skeptis, banyak ramalan yang nampaknya dipenuhi dapat dijelaskan sebagai kebetulan, mungkin dibantu oleh kekaburan ramalan itu sendiri, dan yang lain mungkin telah diciptakan setelah fakta itu sesuai dengan keadaan peristiwa masa lalu (suatu tindakan yang disebut "postdiction").

Bill Whitcomb dalam The Magician's Companion memerhati,

Satu perkara yang perlu diingat ialah kebarangkalian sesuatu peristiwa berubah sebaik sahaja ramalan (atau ramalan) wujud . . . . Ketepatan atau hasil dari sebarang nubuatan diubah oleh keinginan dan keterikatan pelihat dan mereka yang mendengar nubuatan itu. [2]

Banyak nabi membuat sejumlah besar nubuat. Ini menjadikan peluang sekurang-kurangnya satu nubuatan adalah betul jauh lebih tinggi dengan berat nombor semata-mata. [3]

Psikologi sunting

Fenomena nubuatan tidak difahami dengan baik dalam kesusasteraan penyelidikan psikologi. Psikolog dan ahli neurologi Arthur deikman menggambarkan fenomena ini sebagai "pengetahuan intuitif, sejenis persepsi yang memintas saluran deria biasa dan intelek rasional."

"P) rophecy boleh disamakan dengan jambatan antara 'diri mistik' individu dan 'badan mistik' komunal", tulis ahli sosiologi agama Margaret Poloma. Nubuat seolah-olah melibatkan "pergaulan bebas yang berlaku melalui kerja-kerja otak kanan."

Ahli psikologi Julian Jaynes mencadangkan bahawa ini adalah akses sementara minda bicameral; iaitu pemisahan fungsi sementara, sehingga bahagian minda yang otoriter nampaknya benar-benar berbicara dengan orang itu seolah-olah suara yang terpisah (dan luaran). Jaynes berpendapat bahawa para dewa yang didengar sebagai suara di kepala adalah dan merupakan organisasi sistem saraf pusat. Tuhan bercakap melalui manusia, menurut Jaynes, adalah peninggalan yang lebih baru dari Tuhan bercakap dengan manusia; Produk diri yang lebih tinggi yang lebih bersepadu. Apabila minda bicameral bercakap, tidak ada introspeksi. Pada masa lalu, Jaynes berpendapat, terdapat tambahan komponen visual, kini hilang.

Ahli psikologi Julian Jaynes menunjukkan bahawa ini adalah akses sementara minda bicameral; iaitu pemisahan fungsi sementara, sehingga bahagian minda yang otoriter nampaknya benar-benar berbicara dengan orang itu seolah-olah itu adalah suara yang terpisah (dan luaran). Jaynes berpendapat bahawa dewa-dewa yang didengar sebagai suara di kepala adalah dan merupakan organisasi sistem saraf pusat. Tuhan bercakap melalui manusia, menurut Jaynes, adalah peninggalan yang lebih baru dari Tuhan bercakap dengan manusia; produk dari diri yang lebih tinggi yang lebih bersepadu. Apabila minda bicameral bercakap, tidak ada introspeksi. Pada masa lalu, Jaynes berhujah, terdapat komponen visual tambahan, kini hilang.

Ada yang menyebut aspek psikologi kognitif seperti pembentukan corak dan perhatian terhadap pembentukan nubuatan dalam masyarakat moden serta pengaruh agama yang menurun dalam kehidupan seharian.

Puisi dan ramalan sunting

Bagi orang Yunani kuno, ramalan, ramalan, dan puisi sering saling berkaitan. Nubuat diberikan dalam ayat, dan perkataan untuk penyair dalam bahasa Latin adalah "vates" atau nabi. Kedua-dua penyair dan peramal mendakwa diilhamkan oleh kekuatan di luar diri mereka sendiri. Di China kuno, ramalan dianggap sebagai bentuk penyelidikan ghaib tertua dan sering dinyatakan dalam ayat. Dalam budaya Barat kontemporari, wahyu teologi dan puisi biasanya dilihat sebagai berbeza dan sering bertentangan antara satu sama lain. Namun kedua - duanya masih sering difahami bersama sebagai simbiotik dalam asal-usul, tujuan, dan tujuan mereka.

Puisi Bahasa Inggeris Tengah yang bersifat politik dikaitkan dengan nubuatan Latin dan bahasa tempatan. Ramalan dalam pengertian ini adalah ramalan mengenai kerajaan atau orang; dan ramalan ini sering eskatologi atau apokaliptik. Tradisi nubuatan dalam bahasa Inggeris berasal dari Geoffrey dari Monmouth's History of the Kings of Britain (1136), atau disebut "Prophecies of Merlin;" karya ini adalah permulaan kepada banyak buku yang dikhaskan untuk Raja Arthur. Pada abad ke-18 di England, ramalan sebagai puisi dihidupkan kembali oleh William Blake yang menulis: Amerika: ramalan (1783) dan Eropah: ramalan (1794).

Puisi kontemporari Amerika juga kaya dengan lirik tentang nubuatan, termasuk puisi yang bertajuk nubuatan oleh Dana Gioia dan Eileen Myles. Pada tahun 1962, Robert Frost menerbitkan "Para Nabi benar-benar bernubuat sebagai mistik pengulas hanya dengan statistik". Penyair moden lain yang menulis tentang nabi atau nubuatan termasuk Carl Dennis, Richard Wilbur, dan Derek Walcott.

Lihat juga sunting

  • Nubuatan yang memenuhi diri

Rujukan sunting

  1. ^ Schechter, Solomon; Mendelsohn, S. "PROPHET, FALSE". Jewish Encyclopedia. JewishEncyclopedia.com. Dicapai pada 26 April 2016.
  2. ^ Whitcomb, Bill. (2004). The Magician's Companion: A Practical & Encyclopedic Guide to Magical & Religious Symbolism. Llewellyn Publications. pp. 530-531. ISBN 0-87542-868-1
  3. ^ "Skeptic report, Prophesies for dummies by Allan Glenn". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-06-26. Dicapai pada 2018-01-15.

Pautan luar sunting