Pahit-Pahit Manis

filem Indonesia

Pahit-Pahit Manis ialah sebuah filem komedi romantik Indonesia 1952 arahan L. Inata dan diterbitkan untuk Banteng Film Corporation. Lakonan Titien Sumarni, Chatir Harro, Turino Djunaedy, dan S. Poniman, ia mengisahkan seorang lelaki yang bernama Ariffien kerana dia mencuba untuk menarik anak perempuan bos beliau tetapi jatuh untuk wanita lain.

Pahit-Pahit Manis
Risalah promosi
PengarahL. Inata
PenulisL. Inata
Dihasilkan olehKing Hay Ping
Dibintangi
Syarikat
penerbitan
Banteng Film Corporation
Tarikh tayangan
1952
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Plot sunting

Ariffien (Turino Djunaedy), dalam satu percubaan untuk memperoleh kenaikan pangkat, cuba untuk memuji-muji dari bosnya, Hendro, dan menarik anak perempuannya. Satu hari, Hendro menghantar surat bahawa mereka akan melawat beliau pada hari berikutnya. Ariffien meminta rakan serumahnya, yang newlywed Bachtiar (Chatir Harro), untuk mengambil isterinya pada tarikh yang manakala bosnya tamat; dia takut bahawa bakal bapa mertuanya akan mengambil isu dengan seorang wanita yang tinggal di rumahnya. Bachtiar bersetuju.

Malam menjelma, dan Ariffien dan Bachtiar terkejut apabila mendapati sebuah kereta roboh di hadapan rumah mereka, meninggalkan seorang wanita muda yang bernama Fatmah (Titien Sumarni) terkandas dengan pemandunya. Kedua-dua lelaki cuba untuk menetapkan kenderaan, tetapi mereka menusuk tayar. Akhirnya, walaupun dia mendapati Fatmah marah-marah, Ariffien bersetuju untuk membiarkan dia bermalam dengan syarat bahawa dia meninggalkan segera pada waktu subuh.

Pada jam 8:30 pagi berikutnya Fatmah masih belum meninggalkan rumah. Tambahan pula, Hendro dan anak perempuannya tiba awal. Terkejut Ariffien membolehkan seorang wanita untuk tinggal di rumahnya, kedua-dua membuat tempat kejadian dan meninggalkan. Ariffien marah dengan Fatmah, walaupun dia menerima kecaman beliau dengan senyuman sebelum meminta maaf dan meninggalkannya.

Fatmah dan Ariffien kemudian jatuh cinta, dan bapa Fatmah gembira dengannya kerana dia telah cuba untuk membantu beliau menetapkan keretanya. Ia mendedahkan bahawa Bachtiar telah sengaja mengatur percintaan antara Ariffien dan Fatmah.[1][2]

Penerbitan sunting

Pahit-Pahit Manis diterbitkan oleh Banteng Film dan King Hay Ping.[2] Ia merupakan penerbitan ketiga dan terakhir syarikat itu, mengikuti K.M. 49 dan Apa Salahku.[3] Filem hitam putih ini ditulis dan daiarahkan oleh L. Inata.[2]

Filem ini dibintangi oleh Titien Sumarni, Chatir Harro, Turino Djunaedy, dan S. Poniman.[2]

Keluaran sunting

Pahit-Pahit Manis dikeluarkan lebih awal pada 11 Oktober 1952, apabila ia ditayangkan di kawasan Jakarta.[4]

Banteng ditutup selepas keluaran Pahit-Pahit Manis.[3] Inata dan Sumarni kemudiannya diupah oleh Persari milik Djamaluddin Malik, yang kemudiannya mengarah dan berlakon dalam filem 1953 terbitan syarikat itu Lagu Kenangan.[5] Dalam temuramah pada 1954, Sumarni menganggap Pahit-Pahit Manis menjadi filem kegemarannya setakat ini.[6]

Rujukan sunting

Sumber petikan sunting

  • "Agenda". De nieuwsgier. 11 October 1952. m/s. 3. Dicapai pada 15 October 2015.
  • Biran, Misbach Yusa, penyunting (1979). Apa Siapa Orang Film Indonesia 1926–1978. Sinematek Indonesia. OCLC 6655859.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Kristanto, JB, penyunting (2007). Katalog Film Indonesia 1926– 2007. Jakarta: Nalar. ISBN 978-979-26-9006-4.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Pahit-Pahit Manis: Tjerita Ringkas" (brochure). Banteng Film Corporation. 1952. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan); Missing or empty |url= (bantuan)
  • "Titien Sumarni Bersedia Ditjium". Dunia Film. 3 (25): 16. 15 August 1954.