Parti Libertarian (Amerika Syarikat)

Parti Libertarian (LP) ialah parti politik di Amerika Syarikat yang memperjuangkan politik libertarianisme, termasuk: kebebasan sivik, ketidakpedulian antara negara, kapitalisme laissez-faire dan pengehadan saiz dan rangkuman bidang kuasa kerajaan.

Perjumpaan Kenegeraan Libertarian yang pertama diadakan pada Jun 1972. Pada tahun 1972, "Parti Libertarian" dipilih sebagai nama parti selepas menewaskan pilihan "Parti Kebebasan Baru".[1] Parti Libertarian ditadbir secara demokrasi oleh ahlinya dengan parti bersekutu negara masing-masing mengadakan perjumpaan tahunan atau setiap 2 tahun di mana wakil dipilih untuk menghadirinya. Matlamat parti secara ringkasnya: "Sebagai ahli libertarisme, kami menginginkan dunia bercirikan kebebasan." Calon presiden Libertarian yang pertama, John Hospers, menerima 1 undian pilihan raya pada tahun 1972 apabila Roger MacBride, seorang calon berpaling Republikan Virginia yang telah bersumpah pada Richard Nixon, mengundi Parti Libertarian. Parti Libertarian sudah menempatkan calon presiden untuk pilihan raya di semua 50 negeri, termasuk Washington D.C. 5 kali. Parti Libertarian menyokong kapitalisme laissez-faire dan juga pemansuhan negara kebajikan moden. Perbincangan yang masih ada sehingga kini dirujuk ahli libertarisme sebagai pengelasan anarki-minarki.

Rujukan sunting

  1. ^ Winter, Bill. "1971–2001: The Libertarian Party's 30th Anniversary Year: Remembering the first three decades of America's 'Party of Principle'". LP News. Diarkibkan daripada yang asal pada Mei 25, 2017.