Pope Felix I ialah uskup Rom ke-26 dari 5 Januari 269 hingga kematiannya pada 30 Disember 274.

Paus Santo
Felix I
Bishop of Rome
GerejaCatholic Church
Mula Menjawat5 January 269
Tarikh Tamat Jawatan30 December 274
PendahuluDionysius
PenggantiEutychianus
Butiran peribadi
KelahiranRom, Empayar Rom
Meninggal dunia30 December 274
Rom, Empayar Rom
Penghormatan Sebagai Santo
Pesta30 Disember
30 Mei (Kalendar 1960)
6 Hathor (Kristian Koptik)[1]
Paus lain bernama Felix

Kehidupan dan kerja sunting

Seorang Rom sejak lahir, [2] Felix dipilih menjadi paus pada 5 Januari 269, [2] berturut-turut kepada Dionysius, yang telah meninggal dunia pada 26 Disember 268. [2]

Felix adalah pengarang surat dogmatik penting mengenai kesatuan Pribadi Kristus. Dia menerima bantuan Maharaja Aurelian dalam menyelesaikan pertikaian teologi antara Paul dari Samosata yang anti- Trinitarian, yang telah dilucutkan daripada keuskupan Antioch oleh dewan uskup kerana bidaah, dan Domnus ortodoks, pengganti Paul. [3] Paul enggan memberi laluan, dan pada tahun 272 Aurelian diminta untuk membuat keputusan antara saingan. Dia mengarahkan bangunan gereja itu diberikan kepada uskup yang "diiktiraf oleh uskup Itali dan kota Rom" (Felix). Lihat Eusebius, Hist. Ecc. vii. 30.


Teks surat itu kemudiannya diinterpolasi oleh seorang pengikut Apollinaris demi kepentingan mazhabnya.

Notis tentang Felix dalam Liber Pontificalis mengaitkan kepadanya dekri bahawa Misa harus dirayakan di makam para martir ("Hic constituit supra memorias martyrum missas celebrare"). Pengarang entri ini jelas merujuk kepada adat merayakan Misa secara persendirian di mezbah berhampiran atau di atas makam para syuhada di dalam kubur katakombe (missa ad corpus), manakala perayaan khidmat sentiasa diadakan di basilika yang dibina di atasnya. katakombe. Amalan ini, yang masih berkuat kuasa pada penghujung abad keempat, nampaknya bermula dari tempoh ketika basilika perkuburan yang besar dibina di Rom, dan berpunca daripada upacara peringatan khidmat para martir, yang diadakan di makam mereka pada ulang tahun mereka. pengebumian, seawal abad ketiga. Felix mungkin tidak mengeluarkan dekri sedemikian, tetapi penyusun Liber Pontificalis mengaitkannya kepadanya kerana dia tidak meninggalkan adat yang berkuat kuasa pada zamannya.

Rujukan sunting

  1. ^ "Hator 6 : Lives of Saints : Synaxarium – CopticChurch.net".
  2. ^ a b c Annuario Pontificio 2012 (Libreria Editrice Vaticana 2008 ISBN 978-88-209-8722-0), p. 8*
  3. ^ "St. Felix I". Encyclopædia Britannica Online. Dicapai pada 20 April 2010.