Paus Marcellus II (Itali: Marcello II; 6 Jun 1501 – 1 Mei 1555), dilahirkan Marcello Cervini degli Spannochi, Adakah Biskop Rom dan oleh itu Ketua Gereja Katolik dan pada masa itu penguasa Negeri Kepausan pada 9 April 1555 sehingga kematiannya 22 hari kemudian.

Paus
Marcellus II
Uskup Rom
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat9 April 1555
Tarikh Tamat Jawatan1 May 1555
PendahuluJulius III
PenggantiPaul IV
Butiran peribadi
Kelahiran6 Mei 1501
Montefano, Marche, Negara Kepausan
Meninggal dunia1 Mei 1555(1555-05-01) (umur 53)
Rom, Negara Kepausan
Paus lain bernama Marcellus

Beliau menggantikan Paus Julius III. Sebelum kesertaan sebagai paus beliau telah Cardinal-Priest daripada Santa Croce di Gerusalemme. Dia adalah paus terbaru yang memilih untuk mengekalkan nama kelahirannya sebagai nama pemerintahannya setelah penyertaannya, dan Paus terbaru hingga kini dengan nama regnal "Marcellus".

Cervini adalah bapa saudara kepada ibu Robert Bellarmine. Bapanya, Ricardo Cervini, dan Paus Clement VII adalah kawan peribadi. Cervini berkhidmat di rumah Kardinal Alessandro Farnese. Ketika Farnese menjadi paus, Cervini berkhidmat sebagai setiausahanya dan bekerja dalam sejumlah misi diplomatik. Pada 10 April 1555, beliau dipilih untuk menggantikan Paus Julius III. Dia meninggal dunia akibat strok dua puluh dua hari kemudian.