Pembayang mata ialah bahan kosmetik yang digunakan terutamanya pada kelopak mata untuk menarik perhatian mata pemakai, menjadikannya menonjol atau kelihatan lebih menarik.[1] Pembayang mata juga boleh digunakan di bawah mata, pipi atau tulang kening.

Palet pembayang mata dengan pelbagai jenis warna.
Pembayang mata ungu.

Tamadun di seluruh dunia menggunakan pembayang mata terutamanya pada wanita tetapi juga kadang-kadang pada lelaki. Dalam masyarakat Barat, ia dilihat sebagai kosmetik feminin, walaupun turut digunakan oleh lelaki. Dalam fesyen Goth, pembayang mata hitam atau berwarna gelap yang serupa dan jenis solek mata lain adalah popular dalam kalangan kedua-dua jantina. Di Mesir purba, ia lazim digunakan oleh kedua-dua jantina.[2] Kohl, kosmetik mata purba, memainkan peranan penting dalam pelbagai budaya dan amalan agama.[3]

Kegunaan sunting

Pembayang mata boleh menambah kedalaman dan dimensi pada mata seseorang, melengkapkan warna mata seseorang, menjadikan mata seseorang kelihatan lebih besar, atau hanya menarik perhatian kepada mata. Pembayang mata datang dalam pelbagai warna dan tekstur. Ia biasanya dibuat daripada serbuk tetapi juga boleh didapati dalam bentuk cecair, pensil, krim atau mousse. Pembayang mata boleh digunakan dalam pelbagai cara bergantung pada rupa dan formulasi yang diingini. Biasanya, pemakaian dilakukan menggunakan jari atau berus. Aspek yang paling penting dalam menggunakan pembayang mata, dan solekan secara umum, ialah mengadun dengan baik. Walau bagaimanapun, suatu primer tidak patut dilupakan untuk mengehadkan kemungkinan lipatan dalam pembayang mata anda nanti.

Untuk menanggalkan pembayang mata, penanggal solek mata komersial boleh digunakan, walaupun pencuci muka yang menyeluruh biasanya akan menghilangkan semua kesan warna. Secara amnya ia mudah ditanggalkan, dan air dan sabun ringkas boleh digunakan. Pembayang mata, celak dan maskara juga boleh ditanggalkan menggunakan minyak bayi. Terdapat juga tisu solekan yang boleh digunakan.

Sejarah sunting

Manusia telah menggunakan kosmetik selama beribu-ribu tahun. Bukti arkeologi langsung terawal untuk solek mata bermula sejak zaman pradinasti Mesir ( s. 5000 – 4000 SM). Kesan cat mata, selalunya malakit, mineral hijau, dan galena, mineral hitam, serta palet kosmetik, periuk dan aplikator telah ditemui dalam pengebumian dari tempoh ini.[4][5]

Penggunaan moden sunting

Bukti terawal produk komersial yang dipanggil 'pembayang mata' bermula pada tahun 1910-an di Amerika Syarikat. Pengasas syarikat kosmetik Elizabeth Arden melawat salun kecantikan di Paris pada 1912, dan mengkaji produk dan teknik. Pada 1914, beliau memperkenalkan pembayang mata kepada salunnya di AS.[6] Pembayang mata telah diiklankan sebagai "Arden Eye Shadow" dalam akhbar sebagai sebahagian daripada rangkaian kosmetik Arden Venetian Preparations pada tahun 1919.[7] Produk itu dijual sebagai "Eye Sha Do" pada 1922, tetapi menjelang 1930-an, pembayang mata telah menjadi nama biasa yang digunakan oleh Elizabeth Arden, Inc. dan syarikat kosmetik lain seperti Helena Rubinstein Incorporated dan Max Factor.[8][9]

Bahan sunting

Pembayang mata biasanya terdiri daripada empat jenis bahan: pengisi asas, pengikat, slip dan pengawet.[10] Dalam menghasilkan pembayang mata, keseimbangan antara pengisi dan pengikat adalah perlu.

Pengisi asas biasanya mineral seperti mika, talkum atau tanah liat kaolin, yang menambah kepadatan dan tekstur pada pembayang mata. Mereka membentuk kira-kira 30% daripada serbuk pembayang mata dan 25% daripada pembayang mata krim. Mika menyerap lembapan, memberikan pembayang mata bersinar dan kilauan, dan menjadikannya legap.[11] Serbuk mika, oksida besi dan tanah liat boleh memberikan pigmen warna kepada bayang-bayang mata.[12]

Pengikat membantu pembayang mata melekat dan kekal melekat pada kulit. Pembayang mata boleh mempunyai pengikat kering atau cecair. Zink dan magnesium, yang merupakan serbuk putih, biasanya digunakan sebagai pengikat kering. Zink juga menambah warna dan boleh digunakan untuk meningkatkan ketebalan pembayang mata. Silikon, lilin parafin, minyak mineral atau minyak sayuran boleh digunakan sebagai pengikat cecair.

Slip membolehkan pembayang mata meluncur merentasi kulit dengan lancar. Produk mungkin menggunakan silika atau nilon yang merupakan serbuk halus dan tidak berwarna. Jenis slip lain termasuk dimetikona, boron nitrida atau bismut oksiklorida.

Pengawet membantu produk kekal bebas bakteria dan memanjangkan jangka hayatnya. Pengawet biasa dalam pembayang mata ialah glikol dan tokoferol.

Pemakaian sunting

 
Pelbagai berus pembayang mata. Bentuk dan ketumpatan yang berbeza untuk pelbagai jenis aplikasi.

Pembayang mata biasanya digunakan dengan berus, span atau jari. Berus yang berbeza boleh digunakan bagi teknik dan kesan aplikasi yang berbeza, seperti mengadun serta menghilangkan pembayang mata, atau menggunakan warna secara tepat, atau menggunakan warna di bawah mata.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Goins, Liesa. "The Makeup of Makeup: Decoding Eye Shadow". WebMD (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-07.
  2. ^ "Cleopatra's Eye Makeup Warded Off Infections?". Science (dalam bahasa Inggeris). 2010-01-15. Dicapai pada 2022-06-07.
  3. ^ "Ophthalmology of the Pharaohs: Antimicrobial Kohl Eyeliner in Ancient Egypt". Discover Magazine (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-07.
  4. ^ Lucas, A (1930). "Cosmetics, Perfumes and Incense in Ancient Egypt". The Journal of Egyptian Archaeology. 16: 41–53. doi:10.1177/030751333001600112.
  5. ^ "Ophthalmology of the Pharaohs: Antimicrobial Kohl Eyeliner in Ancient Egypt". Discover Magazine (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-06-07.
  6. ^ Eldridge, Lisa (13 October 2015). Face paint : the story of makeup. New York. m/s. 202. ISBN 978-1-4197-1796-3.
  7. ^ "The Sunday Star, Washington DC" (May 4, 1919). Dicapai pada 1 January 2021.
  8. ^ "Vogue". February 1, 1922: 100. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  9. ^ "Vogue". September 1, 1932: 91. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  10. ^ "The Makeup of Makeup: Decoding Eye Shadow". WebMD. Dicapai pada 27 December 2020.
  11. ^ "The Chemistry of Eyeshadow". ChemistryIsLife.com. Dicapai pada 27 December 2020.
  12. ^ "How to make eye shadows – ultimate guide". DIY Beauty Base. 17 March 2018. Dicapai pada 27 December 2020.