Selam profesional

(Dilencongkan dari Penyelam profesional)

Selam profesional ialah selam di mana penyelam dibayar untuk kerja mereka. Tatacara biasanya dikawal oleh perundangan dan tataamalan kerana ia merupakan pekerjaan yang memang berbahaya dan penyelam bekerja sebagai ahli satu pasukan. Disebabkan sifat berbahaya beberapa pengendalian selam profesional, peralatan khusus seperti kebuk hiperbarik di tapak dan sistem komunikasi penyelam ke permukaan biasanya dikehendaki oleh undang-undang, dan cara selam untuk beberapa penggunaan boleh dikawal.

Penyelam memakai topi selam menaburkan pasir pembaikan cantum pada kapal selam
Seorang penyelam Tentera Laut A.S. sedang bekerja. Tali khidmat membekalkan udara daripada permukaan nampak dengan jelas.

Terdapat beberapa cabang selam profesional, yang paling diketahui mungkin selam perdagangan dan penggunanaan khususnya, selam pesisir, selam kejuruteraan awam dalam pantai, selam salvaj marin, selam hazmat, dan selam penternakan kapal. Terdapat juga penggunaan dalam penyelidikan saintifik, arkeologi laut, menangkap ikan dan akuakultur, perkhidmatan awam, penguatkuasaan undang-undang, perkhidmatan tentera dan latihan penyelam.

Mana-mana orang yang berhajat untuk menjadi penyelam profesional biasanya memerlukan latihan khusus yang memenuhi sebarang agensi kawal atur yang mempunyai kuasa wilayah atau kebangsaan, seperti Pentadbiran Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan A.S., Eksekutif Kesihatan dan Keselamatan United Kingdom atau Jabatan Buruh Afrika Selatan.[1][2] Pengiktirafan antarabangsa kelayakan dan pendaftaran penyelam profesional wujud antara beberapa negara.

Lihat jugaSunting

RujukanSunting

  1. ^ Staff (2014). Commercial diving projects offshore Diving at Work Regulations 1997 - Approved Code of Practice and guidance (PDF). L103 (Second edition). Health and Safety Executive. ISBN 978-0-7176-6592-1. Dicapai pada 1 March 2017.
  2. ^ "Diving Regulations 2009". Occupational Health and Safety Act 85 of 1993 – Regulations and Notices – Government Notice R41. Pretoria: Government Printer. Diarkib daripada yang asal pada 4 November 2016. Dicapai pada 3 November 2016 – melalui Southern African Legal Information Institute.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ADAS qualifications" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ADASmedia" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Beyerstein" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "BSAC rebreathers" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CMAS CoP" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "CoP for diver training" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DAN legal team 2016" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "DCBC" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "diver certification" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Diving at Work Regulations 1997" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "dsi" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "esdp" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "EUF certification" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Frink2005" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GAUSS" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Gerth 2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GUE Nitrox" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GUE rebreather" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "IANTD CCR" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ieee" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "IMCA" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "IMCA D014" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ISO24801-3" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "KISS" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "NAUI rec courses" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Nishi 1989" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Ourobouros" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PADI OWD" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PADI rebreather" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Phillips 2015" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "RaD-Witman" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Robbs 2013" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Robinson 1002" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Stanek and Hedricks 2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Stanton2003" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Underwater investigations" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "USEPA1" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "USN" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "USNcontam" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "USNHistory" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "neduhx" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Wilkins 2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luarSunting

Rencana selam nuklearSunting

Rencana selam saintifikSunting


Templat:Underwater diving