Perkadaran penapisan udara NIOSH

Perkadaran penapisan udara NIOSH merujuk penerbitan Institut Kebangsaan untuk Keselematan dan Kesihatan Pekerjaan (NIOSH; akronim bahasa Inggeri bagi National Institute for Occupational Safety and Health) dari kerajaan AS yang berkaitan dengan penafas dan topeng yang dipakai untuk menapis udara yang tercemar, tanpa mengira punca.

Perkadaran NIOSH sunting

Bahagian pertama pengelaan penapis menggunakan huruf N, R, atau P untuk menandakan kemampuan penapis berfungsi apabila terdedah dengan petroleum.

  • "N" = tidak tahan dengan petroleum
  • "R" = agak tahan dengan petroleum
  • "P" = tahan kuat dengan petroleum

Bahagian kedua menyenaraikan peratus zarah yang topeng itu disahkan menyekat (seperti 95 atau 97 peratus).

Yang paling biasa ialah N95,[1] yang disyorkan oleh Pusat AS untuk Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) untuk kebanyakan ke pencemaran udara. Penapis ini direka untuk kedap ketat sekitar mulut dan hidung dan dibuat daripada bahan yangg disahkan menyekat 95% zarah 0.3 μm atau lebih besar dalam diameter, kira-kira saiz satu virus[2] dan termasuk PM2.5.

Walau bagaimanapun, topeng ini "...secara mutlak sukar untuk bernafas melaluinya...",[2][3] dan keberkesanan penuhnya juga bergantung pada kecergasan baik - NIOSH mengesyorkan setiap pemakai penafas menerima "...ujian kecergasan awal dan ujian cergas tahunan selepas".[4]

Beza jelas dengan topeng bedah biasa sunting

Topeng bedah biasa are standard untuk kakitangan di dalam bilik bedah hospital, dan kerap disyorkan kepada orang awam sebagai sebahagian daripada mengelak selesema bermusim.[4]

Topeng sebegini tidak mempunyai sebarang perkadaran NIOSH. Ia direka untuk menapis luar zarah besar, seperti titisan kahak dan rambut - namun Pertubuhan Kesihatan Sedunia, Persatuan untuk Epidemiologi Penjagaan Kesihatan Amerika, Persatuan Penyakit Berjangkit Amerika, Persatuan untuk Pakar dalam Kawalan Jangkitan dan Epidemiologi, dan Maktab Amerika Perubatan Pekerjaan dan Persekitaran semua mengesyorkan ini kecuali dalam kes "risiko tinggi".[2]

Rujukan sunting

  1. ^ "NIOSH-Approved Respirators". The National Personal Protective Technology Laboratory. Dicapai pada 1 October 2018.
  2. ^ a b c "Unmasking the Surgical Mask: Does It Really Work?". medpagetoday.com. 5 October 2009. Dicapai pada 21 October 2015.
  3. ^ "CDC - NIOSH-Approved N95 Particulate Filtering Facepiece Respirators - 3M Suppliers List". www.cdc.gov (dalam bahasa Inggeris). 2018-06-28. Dicapai pada 2018-11-09.
  4. ^ a b Brosseau, Lisa. "N95 Respirators and Surgical Masks". NIOSH Science Blog. CDC. Dicapai pada 1 October 2018.