Persatuan Muslim Sweden

Persatuan Muslim Sweden (bahasa Sweden: Sveriges muslimska förbund, SMF) adalah persatuan Muslim terbesar Sweden, yang mewakili sekitar 70,000 orang Islam di Sweden.

Kontroversi sunting

Pada April 2006 pengerusi persatuan Mahmoud Aldebe menulis sebuah surat terbuka kepada parti-parti politik Sweden dengan desakan dan cadangan. Ia menyatakan bahawa imam seharunya dibenarkan untuk memasuki sekolah untuk memberikan pelajaran berasingan dalam Islam pada kanak-kanak Muslim, kanak-kanak lelaki dan perempuan sepatutnya mempunyai latihan berenang berasingan, dan perceraian di antara penganut Islam seharusnya melalui seorang imam [1]. Permintaan ini menimbulkan "gerak balas yang hebat dari seluruh spektrum politik" dan ditolak oleh menteri persepaduan dan kesamaan Sweden Jens Orback [2][3]. yang menjelaskan: "Di Sweden kita semua sama di sisi undang-undang... kita telah lama berlawan untuk mencapai undang-undang neutral-jantina, dan cadangan bahawa sesetengah kumpulan tidak dilayani seperti yang lain sama sekali tidak dapat diterima."[4]

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ Muslim Council: no support for 'special laws', The Local, 29 April 2006.
  2. ^ 'Separate laws for Muslims' idea slammed, report, The Local, 28 April 2006
  3. ^ Muslimskt samfund vill ha egna lagar (Muslim Association wants his own law), report by Swedish TV/svt.se, 28 April 2006 (Swedish).
  4. ^ Filip van Laenen, 'Swedish Muslims Want Separate Laws', The Brussels Journal, 29 April 2006.

Pautan luar sunting