Pilihan raya Gabenor Amerika Syarikat 2008

Pilihan raya Gabenor Amerika Syarikat 2008 akan diadakan pada hari Selasa, 4 November 2008 dalam 11 negeri dengan 6 daripada kerusi-kerusi adalah dipegang oleh Parti Demokrat dan 5 kerusi oleh Parti Republikan.

Kerusi-kerusi untuk pilihan raya. Penyandang Republikan ditandakan merah dan Demokrat pula ditandakan biru. Negeri-negeri tanpa satu kerusi yang akan dipertandingkan adalah bewarna kelabu. Warna-warna lebih terang menunjukkan penyandang kerusi tidak bertanding kembali untuk pilihan raya.

Pilihan raya ini akan berlangsung serentak dengan Pilihan raya Presiden Amerika Syarikat, serta Pilihan Raya Senat dan Pilihan raya Dewan Perwakilan dan juga pilihan raya tempatan, pilihan raya negeri, dan pandangan suara cadangan.

Ringkasan pilihan raya sunting

Dua gabenor telah dilarang untuk bertanding kembali dalam tahun 2008. Banyak kerusi mungkin akan disenaraikan sekiranya gabenor-gabenor di bawah mati, meletakkan jawatan, dipilih untuk pencen, atau dinafikan hak bertanding kembali dalam pencalonan semula dalam perhimpunan agung parti mereka.

Ramalan sunting

Error: tiada nama laman disertakan (help).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting