Politik Mauritania

Pilihan raya Presiden demokratik sepenuhnya yang pertama sejak berlaku pada 11 Mac 2007. Pilihan raya itu adalah pemindahan terakhir daripada pemerintahan tentera kepada awam berikutan rampasan kuasa tentera pada 2005. Ini adalah kali pertama presiden dipilih melalui undi dalam sejarah negara. Pilihan raya itu dimenangi oleh Sidi Ould Cheikh Abdallahi, yang digulingkan oleh rampasan kuasa tentera pada 2008 dan digantikan oleh jeneral Mohamed Ould Abdel Aziz.

Personaliti telah lama menggunakan pengaruh penting dalam politik Mauritania - penggunaan kuasa politik yang berkesan di negara ini bergantung kepada kawalan ke atas sumber; keupayaan atau integriti yang dirasakan; dan pertimbangan puak, etnik, keluarga dan peribadi. Konflik antara etnik Moor kulit putih, Moor kulit hitam dan kumpulan etnik bukan Moor, yang berpaksikan bahasa, pemilikan tanah dan isu lain, terus menimbulkan cabaran kepada idea perpaduan nasional.

Pentadbiran politik sunting

Birokrasi pemerintah terdiri daripada kementerian tradisional, agensi khas dan syarikat parastatal. Kementerian Dalam Negeri mengawal sistem gabenor dan pengawas wilayah yang dimodelkan pada sistem pentadbiran tempatan Perancis. Di bawah sistem ini, Mauritania mempunyai 13 wilayah (wilaya), termasuk daerah ibu kota, Nouakchott. Kawalan tetap tertumpu pada cabang eksekutif pemerintahan pusat, tetapi beberapa siri pilihan raya nasional dan perbandaran sejak 1992 telah menghasilkan beberapa desentralisasi yang terhad.

Bahagian Pentadbiran sunting

Mauritania dibahagikan dalam 12 wilayah (wilayah, tunggal - wilayah) dan 1 daerah ibu kota*; Adrar, Assaba, Brakna, Dakhlet Nouadhibou, Gorgol, Guidimaka, Hodh Ech Chargui, Hodh El Gharbi, Inchiri, Nouakchott*, Tagant, Tiris Zemmour, Trarza.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Politik Mauritania di Wikimedia Commons