Prodromus Florae Novae Hollandiae et Insulae Van Diemen

Prodromus Florae Novae Hollandiae et Insulae Van Diemen (Prodromus Flora New Holland dan Van Diemen's Land) ialah flora Australia ditulis oleh ahli botani Robert Brown dan diterbitkan pada tahun 1810.[1] Sering dirujuk sebagai Prodromus Flora Novae Hollandiae, atau dengan singkatan botani piawainya Prodr. Fl. Nov. Holland.,[2] ia merupakan percubaan pertama pada kajian flora Australia. Ia menerangkan lebih 2040 spesies, lebih separuh telah diterbitkan buat kali pertama.[3]

Prodromus Brown pada asalnya diterbitkan sebagai Jilid Satu, dan mengikuti Praemonenda (Prakata), halaman penomboran bermula pada halaman 145. Penjualan Prodromus begitu teruk hinggakan Brown menariknya balik daripada jualan. Disebabkan oleh kegagalan komersial jilid pertama, muka surat 1-144 tidak pernah dikeluarkan, dan Brown tidak menghasilkan jumlah tambahan yang beliau telah rancang.

Pada tahun 1813, sebuah buku ilustrasi untuk Prodromus telah diterbitkan secara berasingan oleh Ferdinand Bauer di bawah tajuk Ferdinandi Bauer Illustrationes florae Novae Hollandiae sive icones generum quae in Prodromo florae Novae Hollandiae et Insulae Van Diemen descripsit Robertus Brown, biasanya dirujuk sebagai Illustrationes Florae Novae Hollandiae. Prodromus itu sendiri akhirnya dicetak semula pada tahun 1819, dan edisi kedua diubah suai sedikit dikeluarkan pada 1821. Pada tahun 1830, Brown menerbitkan tambahan singkat untuk Prodromus, bertajuk Supplementum Primum Prodromi Florae Novae Hollandiae.

Rujukan sunting

  1. ^ Brown, Robert (1810). Prodromus Florae Novae Hollandiae et Insulae Van Diemen. London: Richard Taylor & Son.
  2. ^ "Prodromus Florae Novae Hollandiae et Insulae van-Diemen". International Plant Names Index (IPNI). Dicapai pada 2007-03-26.
  3. ^ Orchard, A. E. (1999). "Introduction". Dalam A. E. Orchard (penyunting). Flora of Australia. 1 (ed. 2nd). Australian Biological Resources Study. m/s. 1–9. ISBN 0-643-05965-2.

Pautan luar sunting