Dalam kosmologi fizikal, protogalaxy, yang juga boleh dipanggil "galaksi purba", adalah awan gas yang membentuk galaksi. Adalah dipercayai bahawa kadar pembentukan bintang dalam tempoh evolusi galaksi ini akan menentukan sama ada galaksi tersebut akan berbentuk galaksi lingkaran atau elips; pembentukan bintang yang lebih perlahan cenderung menghasilkan galaksi spiral. Kelompok gas yang lebih kecil dalam protogalaksi membentuk bintang .

Istilah "protogalaxy" itu sendiri diterima secara umum sebagai "Pendahulu galaksi hari ini (normal), pada peringkat awal pembentukan." Walau bagaimanapun, "peringkat awal pembentukan" bukan frasa yang jelas. Ia boleh ditakrifkan sebagai: "Pembentukan utama pembentukan bintang pertama dalam leluhur galaksi elips hari ini"; "Puncak pertemuan epok bagi gelong gelap serpihan yang berkumpul untuk menghasilkan galaksi purata hari ini"; "Badan yang masih bergas sebelum pembentukan bintang berlaku."; atau "kawasan bahan gelap di alam semesta yang sangat awal , ditakdirkan menjadi terikat secara gravitasi dan runtuh."[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Djorgovski, S.G. (2001). Encyclopedia of Astronomy and Astrophysics. 3 (ed. 1st). Dirac House, Temple Back, Bristol: Institute of Physics Publishing, Nature Publishing Group. m/s. 2159–2165. ISBN 0-333-75088-8.

Pautan luar sunting

Templat:Galaxy