Pulau Hantu

pulau di Singapura

Pulau Hantu ialah sebuah pulau yang terletak di negara Singapura. Pulau Hantu sebenarnya terdiri daripada dua pulau, Pulau Hantu Besar Big Ghost Island dan Pulau Hantu Kecil Little Ghost Island, dengan keluasan sebanyak 12.6 hektar.

Nama Pulau Hantu diberikan kerana bahagian pertengahan pulau seakan 'hilang' semasa air pasang tinggi. Semasa air surut, Pulau Hantu boleh dilihat sebagai salah satu pulau dengan dua teluk yang besar di sebelah utara dan selatan pulau. Walau bagaimanapun, semasa air pasang tinggi, paras air di teluk akan naik dan bahagian tengah pulau (yang geografi yang lebih rendah daripada bahagian-bahagian lain) akan hilang di bawah air pasang dan mengakibatkan kedua-dua pulau tersebut menjadi kecil.

Lagenda sunting

Pulau Hantu dikaitkan dengan roh pahlawan melayu yang kelihatan di pulau itu. Dikatakan dua pahlawan agung yang bertarung dalam pertempuran sengit di laut. Ramai orang yang meninggal dunia mengakibatkan laut biru perlahan-lahan tercemar dengan darah manusia,membangkitkan kemarahan jin di bawah lautan. Dalam keadaan marah,jin yang berkuasa menyedut dua pahlawan ke laut dalam untuk menenggelamkan mereka.Tetapi dua pahlawan tersebut tidak mengalah,mereka meneruskan perjuangan mereka. Tiba-tiba,jin telah menyembur air kepada salah seorang daripada mereka. Pahlawan yang lain, melihat lawannya buta,menghunus pedangnya ke dalam abdomen. Pada masa yang sama, pahlawan cedera menjunam pedangnya ke manusia lain. Kedua-duanya rebah dan meninggal dunia. Dewa-dewa merasakan ia adalah salah bagi semangat laut untuk campur tangan dalam hal ehwal manusia. Oleh itu, Jin mengubah kedua-dua pahlawan menjadi pulau supaya semangat mereka dapat hidup terus kepada mereka.Salah satu pahlawan tersebut adalah lebih kecil daripada yang lain,maka terjadilah ia sebagai Pulau Hantu Kecil manakala satu yang lebih besar telah dipanggil Pulau Hantu Besar.

Moden sunting

Walaupun menpunyai nama yang agak menyeramkan Pulau Hantu masih dikunjungi,namun bagi para pemancing,penyelam skuba dan pecinta alam mereka menganggap semua itu hanya mitos yang telah berkurun lama.Hal ini kerana pantainya terlindung dan perairannya juga bersih menjadikan pulau ini kegemaran mereka.Kepulauan ini juga terkenal dengan aktiviti perkhemahan dan mereka yang suka pengalaman luar yang unik. Pulau Hantu kaya dengan hasil laut seperti terumbu karang walaupun berdekatan dengan penapisan Pulau Bukom.Pelbagai terumbu karang yang boleh didapati di Pulau Hantu.Salah satu darinya adalah terumbu karang cendawan amat banyak di perairan sekitar pulau.

Kehidupan laut seperti ikan termasuk ikan badut atau anemonefish, damselfishes, wrasses dan angelfish. Kerang gergasi yang jarang ditemui dan kuda laut boleh dilihat di pulau hantu. Terdapat juga tanaman pantai yang membatasi pantai kedua pulau tesebut.

Pemantauan Terumbu Karang sunting

Untuk menjernihkan air laut dari lumpur yang berlebihan dan membuka jalan dalam lautan, Lembaga Taman Negara, Pusat Biodiversiti Nasional Singapura,Sukarelawan Air Biru dan sukarelawan daripada orang ramai mula melakukan pemantauan terumbu karang pada tahun 2005 untuk memantau status karang keras, invertebrata mudah alih dan ikan karang di beberapa lokasi sekitar 5 pulau selatan, termasuk Pulau Hantu. Manakala di peringkat antarabangsa ia diiktiraf teknik yang dibangunkan oleh Reef Check dan Global Coral Reef sebuah Rangkaian Pemantauan telah diterima pakai untuk program ini.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Coral Reef Surveys. Capaian 13 Mac 2013.

Pautan Luar sunting