Sebuah pulsar (dari pulse, "nadi" dan -ar seperti dalam kuasar)[1] yang sangat magnet berputar bintang neutron atau kerdil putih yang mengeluarkan pancaran sinaran elektromagnet tinggi. Sinaran ini dapat dilihat hanya ketika pancaran yang dilepaskan ke arah Bumi (sepertimana sebuah rumah api boleh dilihat hanya apabila cahaya itu berada di arah pemerhati), dan bertanggungjawab untuk penampilan berdenyut pelepasan. Bintang neutron sangat padat serta mempunyai tempoh putaran yang biasa dan pendek lalu menghasilkan selang sangat tepat antara denyutan antara per milisaat hingga saat bagi setiap pulsar yang tersendiri. Jisim-jisim ini dipercayai merupakan salah satu sumber sinar kosmik bertenaga tinggi yang bermungkinan (lihat juga sentrifugal mekanisme pecutan).

PSR B1509-58 - Sinar-X terpancar daripada Chandra kelihatan keemasan; Sinar inframerah daripada WISE pula tampak merah, hijau dan biru/max.

Nota sunting

  1. ^ Pulsar | Definition of Pulsar by Merriam-Webster
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "aj141_5_165" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Rujukan dan bacaan lanjut sunting

  • Lorimer, Duncan R.; Kramer, Michael (2004). Handbook of Pulsar Astronomy. Cambridge University Press. ISBN 0-521-82823-6.

Pautan luar sunting