Pusat Kewangan dan Perniagaan Antarabangsa Labuan

Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa Labuan (IBFC) adalah zon ekonomi khas kerajaan Malaysia berdasarkan pulau Labuan. Ia ditubuhkan pada tahun 1990 dan telah dipasarkan sebagai mempunyai kedudukan yang unik untuk memanfaatkan peluang pelaburan di Asia dan seterusnya.[1]

Labuan IBFC berkongsi zon masa bersama dengan banyak bandar Asia yang besar dan lokasinya antara China dan India serta berdekatan dengan beberapa pusat kewangan lain yang digunakan untuk mempromosikan Labuan IBFC sebagai lokasi yang mudah untuk urusan perniagaan.[2] Labuan telah ditetapkan sebagai pusat kewangan dan zon perdagangan bebas oleh kerajaan Malaysia.

Sejarah sunting

Pada Januari 2008, latihan penjenamaan semula dan penempatan semula IBFC untuk mencerminkan status antarabangsa yang semakin berkembang diikuti oleh pemasaran yang agresif. Ini termasuk penubuhan Labuan IBFC Incorporated Sdn. Bhd. Pada Mei tahun yang sama dengan mandat oleh kerajaan Malaysia untuk memasarkan dan mempromosikan Labuan sebagai Pusat Perniagaan dan Kewangan Antarabangsa yang utama di Asia Pasifik.

Rujukan sunting

  1. ^ Launch of Labuan IBFC by the Governor of Bank Negara Malaysia
  2. ^ "About Labuan". Labuan IBFC. Dicapai pada 1 September 2014.

Pautan luar sunting