A long/longa rest
A whole/semibreve rest
A quarter/crotchet rest
An eighth/semiquaver rest

Tanda rehat ialah tanda notasi muzik yang menunjukkan ketiadaan bunyi.

Setiap simbol dan nama rehat sepadan dengan nilai not tertentu bagi panjang, menunjukkan tempoh senyap harus berlangsung.

Penerangan sunting

Rehat ialah selang waktu senyap dalam muzik, ditandai dengan simbol yang menunjukkan tempoh jeda. Setiap simbol dan nama rehat sepadan dengan nilai not tertentu, menunjukkan tempoh masa senyap itu harus berlangsung, secara amnya sebagai pengganda ukuran atau keseluruhan not.

 

Nama Pengganda Simbol
Rehat longa 4  
Rehat brif 2  
Rehat semibrif 1  
Rehat minim 12  
Rehat krocet 12  
Rehat kuaver 18  
Rehat semikuaver 116  
Rehat demisemikuaver 132  
Rehat hemidemisemiquaver 164  
  • Tanda rehat suku (krocet)   (𝄽) juga boleh didapati sebagai bentuk </img> dalam tulisan muzik lama.[1][2][3]
  • Gabungan rehat yang digunakan untuk menandakan jeda mengikut peraturan yang sama seperti dalam nilai not.[4]

Rehat satu bar sunting

 
Pause on weak interior cadence from Lassus's Qui vult venire post me, mm. 3–5

Apabila keseluruhan bar tidak mempunyai not, rehat keseluruhan (semibrif) digunakan, tanpa mengira tanda masa sebenar.[4] Dari segi sejarah, pengecualian adalah bagi tanda masa 4
2
(empat not separuh setiap bar), apabila rehat ganda dua penuh (brif) biasanya digunakan bagi rehat bar dan untuk tandatangan masa yang lebih pendek daripada 3
16
, apabila baki ukuran sebenar akan digunakan.[5] Sesetengah muzik yang diterbitkan (biasanya lebih zaman awal) meletakkan angka "1" di atas yang lain untuk mengesahkan tahap yang lain.

Kadangkala, dalam autograf manuskrip dan faksimili, bar tanpa not kadangkala dibiarkan kosong sepenuhnya, mungkin juga tanpa tanda.

Tanda rehat bertitik sunting

 

Rehat mungkin juga mempunyai tanda titik selepasnya, meningkatkan tempohnya sebanyak separuh daripada not asal, tetapi ini kurang biasa digunakan berbanding dengan not, kecuali kadang-kadang dalam muzik moden yang dicatatkan dalam meter majmuk seperti 6
8
atau 12
8
. Dalam meter ini, konvensyen yang telah lama wujud adalah untuk menunjukkan satu rentak rehat sebagai rehat suku diikuti dengan rehat kelapan (bersamaan dengan tiga perlapan).

Jeda umum sunting

Dalam skor untuk karya ensembel, "GP" (general pause; "jeda umum") menunjukkan arahan senyap selama satu bar atau lebih untuk keseluruhan ensembel.[6] Penandaan jeda umum adalah relevan, kerana membuat bising harus dielakkan di sana—contohnya, pusingan halaman dalam muzik helaian dielakkan semasa jeda umum, kerana bunyi pemain yang membelek halaman akan dapat didengari oleh penonton.[7]

Rujukan sunting

  1. ^ History of Music Notation (1937) by C. Gorden, p. 93.[petikan lengkap diperlukan]
  2. ^ Examples of the older form are found in the work of English music publishers up to the 20th century, e.g., W. A. Mozart Requiem Mass, vocal score ed. W. T. Best, pub. London: Novello & Co. Ltd. 1879.
  3. ^ Rudiments and Theory of Music Associated Board of the Royal Schools of Music, London 1958. I, 33 and III, 25. The former shows both forms without distinction, the latter the "old" form only. The book was the standard theory manual in the UK up until at least 1975. The "old" form was taught as a manuscript variant of the printed form.
  4. ^ a b AB guide to music theory by E. Taylor, chapter 13/1, ISBN 978-1-85472-446-5ISBN 978-1-85472-446-5
  5. ^ Music Notation: A Manual of Modern Practice, second edition, by Gardner Read (Boston: Alyn and Bacon, 1969): 98. (Reprinted, New York: Taplinger Publishing Company, 1979).
  6. ^ Elaine Gould, Behind Bars – The Definitive Guide to Music Notation, p. 190. Faber Music (publisher), 2011.
  7. ^ Elaine Gould, Behind Bars – The Definitive Guide to Music Notation, p. 561. Faber Music (publisher), 2011.