Resident Evil: Extinction

Resident Evil: Extinction ialah sebuah filem tahun 2007 yang merupakan sebuah filem aksi dan sains seram. Filem diadaptasi dari siri permainan komputer Resident Evil terbitan Capcom yang bercorak seram dan penyelamatan diri. Filem ini diarahkan oleh Russell Mulcahy dan produser Paul Anderson. Beberapa plot diadaptasi dari Resident Evil: Code Veronica dan kebanyakan watak-watak ganas seram diambil dari siri permainan komputer. Banyak situasi berada di dalam gelap dan zombi mengambil alih Gurun Mojave.

Resident Evil: Extinction
Poster antarabangsa filem
PengarahRussell Mulcahy
PenulisPaul W. S. Anderson
Dihasilkan olehPaul W. S. Anderson
Jeremy Bolt
Robert Kulzer
Bernd Eichinger
Samuel Hadida
DibintangiMilla Jovovich
Ali Larter
Oded Fehr
Mike Epps
Iain Glen
Ashanti Douglas
Matthew Marsden
Chris Egan
Spencer Locke
SinematografiDavid Johnson
Disunting olehRyan Folsey
Muzik olehCharlie Clouser
Diedarkan olehScreen Gems
Tarikh tayangan
Rusia
20 September 2007
 Amerika Syarikat
21 September 2007
Brazil
Oktober 2007
 Jerman
2 September 2007
 Thailand
27 September 2007
 India
28 September 2007
 Singapura
11 Oktober 2007
 Kuwait
12 Oktober 2007
 Republik Czech
15 November 2007
Masa tayangan
95 minit
NegaraJerman / UK / Perancis
BahasaBahasa Inggeris
Bajet$45,000,000

Filem Resident Evil: Extinction ini mula ditayangkan di Amerika Utara pada 21 Sptember 2007 . Di Malaysia, filem berstatus 18 SG, tidak sesuai untuk mereka 18 tahun ke bawah.

Sinopsis sunting

selepas insiden di Raccoon City pada 2002, banyak virus T tersebar hingga memusnahkan makhluk manusia dan binatang yang berubah menjadi hodoh , ganas dan bijak menyerang manusia lain. Jangkitan virus ini dengan mudah merebak ke tempat lain sehingga manusia yang tinggal di bawah tanah dan di gurun Mojave sahaja yang selamat. Syarikat Umbrella Corporation yang mengeluarkan dan menyelidik virus tersebut akhirnya tidak berupaya mengawalnya kerana ramai yang belot dan ingin mengambil keuntungan daripadanya. Selepas 5 tahun , semua manusia yang dijangkiti virus itu bertukar menjadi zombi dan dunia berada di pinggir kepupusan.

Di saat inilah munculnya pelakon utama Alice ( Milla Jovovich) yang mempunyai senjata hebat bio organik . Pelakon utama filem ini seorang wanita , mengetahui kedudukan beliau boleh dikesan dari stesen satelit. Dia merupakan seorang super-human iaitu mempunyai kuasa ajaib yang dibekalkan oleh Umbrella Corporation satu ketika dahulu. Dr. Sam Isaacs pula yakin dapat membangunkan penyembuh kepada virus T itu menerusi klon darah dari wanita tersebut. Sebenarnya telah banyak ujikaji telah dilakukan tetapi semuanya tidak berjaya. Ujian ini dilakukan di Hospital Raccoon City.

Sementara itu sebuah lori yang penuh dengan manusia yang selamat dari virus itu telah cuba mencari mereka yang selamat. Mereka yang terselamat ini termasuklah Claire Redfield (Ali Larter) , Carlos Olivera (Oded Fehr) ,LJ, (Mike Epps), K-Mart (Spencer Locke), Mikey (Egan) dan Nurse Betty (Ashanti).

Dari sebuah diari yang dijumpai di sebuah lokasi, Alice dapat tahu satu bandar di Alaska ada manusia yang hidup. Oleh itu mereka pergi ke sana.

Pautan luar sunting