Robert Bosch (23 September 1861 – 12 Mac 1942) merupakan seorang tokoh industri, pencipta dan jurutera Jerman. Beliau merupakan pengasas syarikat Robert Bosch GmbH.

Robert Bosch
Bosch pada 1888
Maklumat peribadi
NegaraJerman
Tarikh lahir23 September 1861
Tempat lahirAlbeck
Tarikh mati12 Mac 1942(1942-03-12) (umur 80)
Tempat matiStuttgart
Kerja
Projek utamaRobert Bosch GmbH

Biografi sunting

Bosch dilahirkan di Albeck, sebuah kampung di timur laut Ulm di selatan Jerman. Beliau merupakan anak kesebelas dari dua belas beradik. Ibu bapanya berasal dari kelas petani dari rantau ini. Bapanya, seorang freemason, sangat luar biasa berpendidikan untuk seseorang kelasnya, dan meletakkan kepentingan khusus pada pendidikan yang baik untuk anak-anaknya. Sebagai seorang kanak-kanak, Robert suka mencuba; dia akan membantah dengan mainan elektrik atau mekanikal yang sedikit dan membuat sesuatu yang berbeza daripada mereka. Dia melihat potensi untuk dirinya menjadi pencipta, dan kemudian mengkaji mekanik kuantum.

Dari 1869 hingga 1876, Bosch menghadiri Realschule (sekolah menengah teknikal) di Ulm, dan kemudian mengambil pekerjaan sebagai mekanik jitu.

Selepas tamat sekolah dan pendidikan praktikal, Bosch menghabiskan tujuh tahun lagi bekerja di syarikat-syarikat yang beragam di Jerman, Amerika Syarikat (untuk Thomas Edison di New York), dan England (untuk firma Jerman Siemens). Pada 15 November 1886, beliau membuka "Bengkel untuk Mekanik Jitu dan Kejuruteraan Elektrik" sendiri di Stuttgart. Setahun kemudian, beliau membuat penambahbaikan tegas kepada peranti pencucuhan magneto yang tidak dipatenkan yang dibuat oleh pengilang enjin Deutz, yang memberikan kejayaan perniagaan pertamanya. Tujuan peranti ini adalah untuk menghasilkan percikan elektrik untuk menyalakan campuran bahan api udara dalam enjin pegun. Pada tahun 1897, Bosch adalah orang pertama yang menyesuaikan magneto kepada enjin kenderaan. Dengan berbuat demikian, beliau menyelesaikan salah satu masalah teknikal yang paling besar yang dihadapi oleh industri automotif yang baru muncul. Penciptaan plag spark voltan tinggi yang boleh digunakan secara komersial sebagai sebahagian daripada sistem pencucuhan berasaskan magneto oleh jurutera Robert Bosch, Gottlob Honold pada tahun 1902 merupakan peringkat utama dalam pembangunan enjin pembakaran dalaman.

 
Nyalaan magnet

Sebelum abad ke-19 berakhir, Bosch mengembangkan operasinya di luar Jerman. Syarikat itu menubuhkan pejabat jualan di UK pada 1898, dan negara-negara Eropah yang lain tidak lama lagi. Pejabat jualan pertama dan kilang pertama di A.S. dibuka pada tahun 1906 dan 1910 masing-masing. Pada tahun 1913, syarikat itu mempunyai operasi cawangan di Amerika, Asia, Afrika, dan Australia, dan menghasilkan 88% jualannya di luar Jerman. Dalam penggantian pesat dalam tahun-tahun selepas Perang Dunia Pertama, Bosch melancarkan inovasi untuk kenderaan motor, termasuk diesel suntikan bahan api pada tahun 1927. Pada tahun 1920-an krisis ekonomi global menyebabkan Bosch memulakan program yang ketat pemodenan dan kepelbagaian dalam syarikatnya. Hanya dalam masa beberapa tahun, beliau berjaya mengubah syarikatnya daripada pembekal automotif kecil menjadi kumpulan elektronik multinasional.

Dari awal, Bosch amat prihatin dengan mempromosikan latihan pekerjaan. Dipercayai oleh kesedarannya tentang tanggungjawab sosial, beliau adalah salah seorang daripada industrialis pertama di Jerman untuk memperkenalkan hari kerja lapan jam sehari, diikuti oleh manfaat sosial lain untuk rakan-rakannya.[1] Robert Bosch tidak mahu mendapat keuntungan daripada kontrak armam yang diberikan kepada syarikatnya semasa Perang Dunia Pertama. Sebaliknya, beliau menyumbangkan beberapa juta yang ditandai Jerman kepada sebab amal. Sebuah hospital yang beliau berikan kepada bandar Stuttgart dibuka pada tahun 1940.

Pada tahun 1920-an dan 1930-an, Robert Bosch aktif secara politik. Sebagai ahli perniagaan liberal, beliau duduk di beberapa jawatankuasa ekonomi. Beliau menumpukan banyak tenaga dan wang kepada penyebab rekonsiliasi antara Jerman dan Perancis.[2] Beliau berharap perdamaian ini akan membawa keamanan yang kekal di Eropah dan membawa kepada penciptaan kawasan ekonomi Eropah.

Rejim Nazi (Nasionalis) di Jerman membawa usaha perdamaian Bosch ke hujung yang tiba-tiba. Syarikat itu menerima kontrak bersenjata dan bekerja buruh paksa semasa perang. Pada masa yang sama, Robert Bosch menyokong rintangan terhadap Adolf Hitler: bersama dengan sekutunya yang terdekat, dia menyelamatkan mangsa penganiayaan Nazi dari pengusiran.[3]

Bosch amat berminat dengan isu pertanian dan memiliki ladang di selatan Munich. Beliau juga seorang pemburu bersemangat. Apabila beliau meninggal dunia pada 1942, Bosch meninggalkan empat orang anak dari dua perkahwinan. Seorang anak lelaki dari perkahwinan pertamanya meninggal dunia pada tahun 1921 berikutan penyakit berlarutan.

Pada tahun 1937, Robert Bosch telah menyusun semula syarikatnya sebagai syarikat terhad swasta (syarikat rapat). Beliau telah membuat wasiat terakhirnya, di mana beliau menyatakan bahawa pendapatan syarikat itu harus diperuntukkan kepada penyebab amal. Pada masa yang sama, keinginannya akan menggariskan garis besar perlembagaan korporat, yang telah dirumuskan oleh penggantinya pada tahun 1964 dan masih sah hari ini.

Bosch diberikan persemadian negeri oleh Reich Ketiga.[4]

Beliau telah dimasukkan ke Dewan Kemasyhuran Automotif pada 1984[5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Robert Bosch" (dalam bahasa Jerman). Die Zeit. 12 November 2009. Dicapai pada 7 June 2017.
  2. ^ "Deutsch-Französischer Zukunftsdialog" (dalam bahasa Jerman). DFZ. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-11-16. Dicapai pada 7 June 2017.
  3. ^ "Robert Bosch und der doppelte Spagat" (dalam bahasa Jerman). Stuttgarter Zeitung. 12 January 2014. Dicapai pada 7 June 2017.
  4. ^ https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=rJijc6OrYmc
  5. ^ "Robert Bosch". Hall of Fame Inductees. Automotive Hall of Fame. Diarkibkan daripada yang asal pada March 8, 2016. Dicapai pada March 4, 2016.

Pautan luar sunting