Sabasun Hyperuncit

Sabasun Hyperuncit (digayakan sebagai SABASUN HYPErRUNCIT) ialah sebuah rangkaian pasar raya runcit di Terengganu. Rangkaian ini berkonsepkan halalan tayyiban dan bermilikan bumiputera.Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1995 oleh Haji Che Ibrahim bin Haji Abdul Kadir dan Hajah Saleha binti Mohammad sebagai Pengerusi, dan anak-anak mereka, iaitu Che Salmi bin Haji Che Ibrahim sebagai Pengarah Urusan, dan Che Salman bin Haji Che Ibrahim sebagai Pengarah Operasi. Syarikat ini bermula sebagai kedai kecil tetapi dengan cepat membesar menjadi salah satu pasar raya besar terbesar di kawasan tersebut.[1]

Sejarah sunting

SABASUN HYPErRUNCIT ditubuhkan pada 2 April 1995, dengan nama Sabasun Sdn Bhd, oleh sekumpulan usahawan tempatan yang melihat keperluan untuk pasar raya besar yang moden dan mudah di Kuala Terengganu. Tenaga kerja pada awalnya terdiri daripada hanya lapan orang, semuanya anggota keluarga yang rapat. Bermula dengan kawasan jualan 3,000 kaki persegi dan dua kaunter pembayaran, Sabasun mula dengan modal sebanyak RM 150,000.00. Syarikat ini memperkenalkan konsep "Harga Muroh Sokmo" atau "Always Low Price", yang membuatnya dikenali sebagai kedai yang menjual keperluan harian dan bulanan dengan harga yang sangat murah, dan mendapat reputasi sebagai "KEDAI TERMURAH" di Pantai Timur Semenanjung Malaysia pada setiap masa semasa operasinya.

Sepanjang tahun, SABASUN HYPErRUNCIT telah mengembangkan operasinya dan membuka beberapa cawangan baru di bahagian lain Terengganu. Pada tahun 2000, Sabasun mula membeli tanah di sebelah bangunan asal, yang merupakan 20,000 kaki persegi. Tahun berikutnya, bangunan baru (yang wujud sekarang) dibina, menjadikan jumlah kawasan jualan 37,000 kaki persegi. Pada tahun yang sama, Sabasun Sdn Bhd didaftarkan sebagai Sabasun HyperRuncit Sdn Bhd. Perkataan HyperRuncit diambil daripada perkataan "hyper" dan "runcit" yang membawa konsep menyediakan ruang jualan dan pilihan produk yang sama seperti pasar raya besar tetapi masih mengekalkan sentuhan kedai "runcit" tempatan, di mana perkhidmatan dan jenis produk yang ditawarkan adalah berdasarkan permintaan dan keperluan komuniti tempatan.

Produk dan Perkhidmatan sunting

SABASUN HYPErRUNCIT menawarkan pelbagai produk dan perkhidmatan, termasuk barangan runcit, hasil tani segar, barangan rumah, elektronik, pakaian, dan banyak lagi.

Pencapaian sunting

Sabasun HyperRuncit mengutamakan pembinaan hubungan yang kukuh dengan pelanggan, pembekal, dan pekerja daripada hanya fokus pada penjualan.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting