Saksofon alto adalah ahli keluarga saksofon dalam golongan alat tiupan kayu. Saksofon telah dicipta oleh pereka instrumen Belgium Adolphe Sax pada 1840-an dan dipatenkan pada tahun 1846. Saksofon alto dibunyikan dalam nada E, lebih kecil daripada tenor dengan B, tetapi lebih besar daripada B jenis soprano. Ia adalah saksofon yang paling biasa dan digunakan dalam muzik popular, pancaragam konsert, muzik bilik, himpunan solo, pancaragam tentera, pancaragam, pancaragam berbaris, dan jazz (seperti pancaragam besar, kombo jazz dan swing).

Saksofon alto
[[Image:|250x250px|center|Saksofon alto]]
Alat tiup kayu
Pengelasan
Pengelasan Hornbostel-Sachs422.212-71
(Aerofon pipit tunggal dengan kunci)
PenciptaAdolphe Sax
Dibangunkan28 Jun 1846[1]
Lingkungan dimain

Dalam E: membunyikan keenam major lebih rendah daripada ditulis. Kebanyakan saksofon alto moden boleh mencapai F tinggi (atau lebih tinggi dengan penjarian altissimo).
Alat muzik berkaitan
Pemuzik
Lebih rencana

Julat sunting

Seperti kebanyakan saksofon, julat bertulis alto ialah B3 hingga F6 (atau F6),[2] dengan daftar altissimo yang lebih tinggi bermula pada F6 (atau G6). Daftar altissimo saksofon adalah lebih sukar untuk dikawal berbanding tiupan kayu yang lain, dan biasanya hanya diterbitkan daripada pemain lebih handal.

Saksofon alto ialah alat transposisi, dengan pic membunyikan seperenam utama lebih rendah daripada yang tertulis. Daripada segi pic konsert, julat saksofon alto ialah daripada D3 konsert (D di bawah C tengah) hingga A5 konsert (atau A5 pada alto dengan nada F tinggi).

Ahli saksofon alto klasik yang terkenal termasuk Tim McAllister, Jean-Yves Fourmeau, Lawrence Gwozdz, Donald Sinta, Harvey Pittel, Larry Teal, Kenneth Tse, Arno Bornkamp, Harry White, Otis Murphy, Claude Delangle.

Pengeluar sunting

Syarikat yang menghasilkan saksofon pada masa ini termasuk Buffet Crampon, KHS/Jupiter, Conn-Selmer, Selmer Paris, Yamaha, Leblanc / Vito, Keilwerth, Cannonball dan Yanagisawa.

Saksofon alto baharu dalam julat harga antara €250 ($281.05) untuk model berkualiti rendah hingga lebih €6000 ($6745.20) untuk instrumen profesional.

 
Saksofon alto Yamaha YAS-62.

Rujukan sunting

  1. ^ "June 28, 1846: Parisian Inventor Patents Saxophone". Wired.com. Dicapai pada 14 Februari 2011.
  2. ^ "Range of the Alto Saxophone". Library.thinkquest.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-03-17. Dicapai pada 2011-01-18.