Salutan (juga dikenali sebagai pelapis) ialah sambung tampal yang digunakan untuk permukaan objek, biasanya dirujuk sebagai substrat.[1] Tujuan melapis salutan mungkin ialah hiasan, fungsian, atau kedua-duanya. Salutan itu sendiri boleh menjadi lapisan keseluruhan, sepenuhnya meliputi substrat, atau hanya boleh menutup bahagian-bahagian substrat. Satu contoh semua salutan jenis ini adalah label produk pada banyak botol minuman - satu sisi mempunyai salutan berfungsi sepenuhnya (pelekat) dan sisi lain mempunyai satu atau lebih salutan hiasan dalam corak yang sesuai (percetakan) untuk bentuk perkataan dan imej.

Cat dan lakuer ialah lapisan yang kebanyakannya mempunyai penggunaan ganda untuk melindungi substrat dan menjadi hiasan, walaupun sesetengah pelukis cat hanya untuk hiasan, dan cat pada paip perindustrian yang besar hanya dianggap sebagai fungsi untuk menghalang kakisan.

Lapisan fungsian boleh digunakan untuk mengubah sifat permukaan substrat, seperti lekatan, kebolehbentian, tahan hakisan, atau tahan haus. Dalam kes lain, mis. fabrikasi peranti semikonduktor (di mana substrat adalah wafer), salutan menambah hak milik baru, seperti tindak balas magnetik atau konduktiviti elektrik dan membentuk bahagian penting produk keluaran siap.

Satu pertimbangan utama untuk kebanyakan proses salutan ialah pelapisan itu akan digunakan pada ketebalan terkawal, dan beberapa proses yang berbeza digunakan untuk mencapai kawalan ini, dari berus mudah untuk melukis dinding, ke beberapa jentera yang sangat mahal yang memohon pelapis dalam industri elektronik. Pertimbangan selanjutnya untuk lapisan 'tidak seluruhnya' ialah kawalan diperlukan di mana salutan akan digunakan. Sejumlah proses salutan bukan keseluruhan adalah proses percetakan.

Banyak proses salutan perindustrian melibatkan penggunaan filem tipis bahan fungsian kepada substrat, seperti kertas, kain, filem, kerajang, atau stok lembaran. Sekiranya substrat bermula dan berakhir proses digulung dalam roll, proses itu boleh disebut "roll-to-roll" atau "berasaskan web" lapisan. Gulung substrat, apabila luka melalui mesin salutan, biasanya dipanggil web.

Salutan boleh digunakan sebagai cecair, gas atau pepejal.

Rujukan sunting

  1. ^ Mutyala, Kalyan C.; Singh, Harpal; Evans, R. D.; Doll, G. L. (23 June 2016). "Effect of Diamond-Like Carbon Coatings on Ball Bearing Performance in Normal, Oil-Starved, and Debris-Damaged Conditions". Tribology Transactions. 59 (6): 1039–1047. doi:10.1080/10402004.2015.1131349.

Bacaan lanjut sunting

  • Titanium dan paduan titanium, disunting oleh C. Leyens dan M. Peters, Wiley-VCH, ISBN 3-527-30534-33-527-30534-3, meja 6.2: gambaran dari beberapa lapisan sistem dan fabriction proses untuk titanium paduan titanium dan aluminides (yang diubah)
  • Lapisan bahan-Bahan untuk Aplikasi Elektronik: Polimer, Proses, Keutuhan, Ujian oleh James J. Licari; William Andrew Penerbitan, Elsevier, ISBN 0-8155-1492-10-8155-1492-1
  • Tinggi-Prestasi Lapisan Organik, ed. SEBAGAI Khanna, Elsevier GALANYA, 2015, ISBN 978-1-84569-265-0978-1-84569-265-0