Seungjeongwon ialah Sekretariat Diraja semasa Dinasti Joseon Korea (1392 - 1910) yang bertanggungjawab menerima dan menghantar perintah raja.[1] Pejabat ini juga dikenali sebagai Jeongwon, Huwon, Eundae, atau Daeeonsa. Menurut daejeon Gyeongguk (Kanun Undang-undang Lengkap), Seungjeongwon mempunyai 6 Setiausaha Diraja (Seungji承旨), yang pangkatnya berada di gred kanan ke-3, serta dua perakam (juseo注書).[2][3] Tugas setiausaha diraja adalah terutamanya untuk menyampaikan perintah raja kepada organisasi kerajaan (di bawah sistem pentadbiran Joseon, raja tidak pernah menyampaikan perintahnya secara langsung kepada mana-mana pejabat kerajaan) dan melaporkan hal ehwal rasmi organisasi negara kepada takhta. Sistem enam setiausaha dijelaskan oleh fakta bahawa kerajaan Joseon terdiri daripada enam Lembaga (atau Kementerian). Enam setiausaha itu masing-masing berkhidmat sebagai Lembaga Personel, Perang, Percukaian, Upacara, Kerja Raya, dan Hukuman. Bagaimanapun, setiausaha tidak terhad kepada kerja perhubungan antara Enam Lembaga dan raja; mereka juga melaporkan kepada raja urusan semua pejabat kerajaan, yang utama di antaranya ialah Majlis Negeri (Uijeong-bu), Pejabat Ketua Penapis (Saganwon), dan Pejabat Ketua Pemeriksa (Saheon-bu).[4] Seperti namanya, tugas utama perakam adalah untuk membuat rekod semua urusan rasmi yang dikendalikan oleh setiausaha. Memandangkan kerja setiausaha perlu dijalankan pada setiap masa, dan mereka memerlukan akses tersedia kepada raja pada setiap masa, pejabat Seungjeongwon telah ditubuhkan dengan mudah dicapai oleh raja di istana.

Seungjeongwon
Hangul승정원·정원·후원·은대·대언사
Hanja·政院·喉院·銀臺·代言司
Perumian SemakanSeungjeongwon·Jeongwon·Huwon·
Eundae·Daeeonsa
McCune–ReischauerSŭngjŏngwŏn·Chŏngwŏn·Huwŏn·
Ŭndae·Taeŏnsa

Rekod Seungjeongwon telah disusun ke dalam Seungjeongwon ilgi (Diari Sekretariat Diraja), yang kekal sebagai sumber utama untuk kajian dinasti Joseon.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ JaHyun Kim Haboush (1988). The Confucian Kingship in Korea: Yŏngjo and the Politics of Sagacity. Columbia University Press. m/s. 251. ISBN 0-231-06657-0.
  2. ^ 승정원 (承政院) (dalam bahasa Korean). Empas / EncyKorea.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ 승정원 (承政院) (dalam bahasa Korean). Empas / Britannica.CS1 maint: unrecognized language (link)
  4. ^ Tai-jin Kim. 1976. A Bibliographic Guide to Traditional Korean Sources. Seoul: Asiatic Research Center, 301.