Slovo House ialah sebuah filem dokumentari Ukraine 2017 yang diarahkan oleh Taras Tomenko dan ditulis oleh Lyuba Yakimchuk. Tayangan perdana filem Ukraine berlangsung pada 27 Oktober 2017, di Kharkiv. Filem ini mengambil bahagian dalam program pertandingan rasmi Festival Filem Antarabangsa Warsaw ke-33 pada tahun 2017.[1]

Slovo House, Kharkiv, Ukraine

Pada tahun 2018, filem itu memenangi Anugerah Filem Kebangsaan Ukraine "Golden Dzyga" dalam kategori "Dokumentari Terbaik."[2]

Plot sunting

Pada akhir 1920-an, sebuah rumah telah dibina di Kharkiv, kemudian ibu kota Republik Sosialis Soviet Ukraine, menurut Stalin, terutamanya untuk penulis Ukraine dan tokoh budaya USSR yang lain. Ia telah direka oleh arkitek bandar Kharkiv Mykhailo Dashkevych. Segala-galanya disediakan di sana untuk kemudahan penduduk - bilik terang yang luas, siling tinggi, tingkap besar. Mereka juga membina taman berhampiran supaya mereka yang tinggal di sana mempunyai tempat untuk berehat. Enam puluh empat pangsapuri yang selesa, ruang makan, solarium, kakitangan - syurga sebenar untuk penulis. Berpuluh-puluh penulis, penyair, artis, penulis skrip dan pelakon Ukraine yang genius kemudian dipindahkan ke bangunan baru atau rumah penulis ini. Mykola Khvylovy, Ostap Vyshnya, Mykhaylo Semenko, Anatol Petrytsky, Antin Dyky dan yang lain bergerak di bawah satu bumbung.

Walau bagaimanapun, syurga ini dilengkapi dengan sistem pengawasan khas dan rangkaian ejen, berkat pengarangnya dikawal oleh perkhidmatan rahsia Soviet. Khususnya, beberapa penulis dilaporkan oleh isteri mereka sendiri, ejen, dan beberapa oleh pembantu rumah. Semua yang melawat rumah ini juga berada di bawah kawalan ini, antaranya - Bertolt Brecht, Theodore Dreiser, Bruno Jasieński, yang datang ke Kharkiv untuk Persidangan Antarabangsa Penulis Revolusioner pada tahun 1930. Bahasa Ukraine penulis menyaksikan kesan Holodomor 1932–33, dan akibatnya keadaan mereka bertambah buruk.

Ada penulis bunuh diri, ada yang gila. Semasa penindasan Stalinis, penduduk empat puluh apartmen daripada enam puluh tiga telah ditangkap. Bangunan itu dipanggil Slovo, kerana bangunan itu sendiri berbentuk seperti huruf cyrillic "C" (disebut "S" dalam bahasa Inggeris). Tetapi selama beberapa tahun rumah ini dipanggil "Krematorium" atau "rumah tahanan pra-perbicaraan."[3][4][5]

Ulasan sunting

Pengkritik filem dan pakar filem Ukraine memberikan ulasan positif kepada filem itu. Ketua Agensi Filem Negara Ukraine, Pylyp Ilyenko, memuji filem itu, dengan menyatakan bahawa sebelum permulaan penggambaran, pembikin filem telah melakukan kerja yang hebat dengan arkib, yang membantu mereka mencari fakta unik yang baru, sebelum ini tidak dikeluarkan. Ilyenko juga memuji kemahiran artistik filem itu, dengan menyatakan bahawa pencipta berjaya menggabungkan video kontemporari dan arkib secara organik. Seorang pengulas untuk majalah Texty juga memuji filem itu, mengatakan bahawa komponen pendidikannya akan membantu membawa artis Ukraine yang ditindas ini kembali ke ruang awam kita.[6]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Будинок "Слово"". arthousetraffic.com (dalam bahasa Ukrainian). Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2021. Dicapai pada March 3, 2022.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Оголошено лауреатів кінопремії «Золота дзиґа – 2018»". Детектор медіа (dalam bahasa Ukrainian). 20 April 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2018. Dicapai pada 21 April 2018.CS1 maint: unrecognized language (link)
  3. ^ Еміне Джапарова про стрічку "Будинок "Слово": Минуло майже сторіччя, а "обличчя" режиму, що знову руйнує Україну, не змінилося". 31.10.2017. Процитовано 3.11.2017.
  4. ^ Будинок «Слово».planetakino.ua. 3 November 2017
  5. ^ "33 Варшавський Кінофестиваль". culture.pl (dalam bahasa Ukrainian). Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2018. Dicapai pada March 3, 2022.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ "Фільм "Будинок "Слово". Чому Сталін вирішив поселити наших письменників в елітному кооперативі?". Texty.org.ua. 2017-12-04. Dicapai pada 21 March 2018.

Pautan luar sunting