Stesen pam

kemudahan termasuk pam dan peralatan untuk mengepam cecair dari satu tempat ke tempat lain

Stesen pam, juga dipanggil rumah pam dalam situasi seperti telaga gerudi dan air minuman, adalah kemudahan yang mengandungi pam dan peralatan untuk mengepam cecair dari satu tempat ke tempat lain. Ia digunakan untuk pelbagai sistem infrastruktur, seperti bekalan air ke terusan, saliran tanah rendah, dan penyingkiran kumbahan ke tapak pemprosesan. Stesen pam adalah bahagian penting dalam kelengkapan penyimpanan-pam hidroelektrik.

Stesen pam Van Sasse di Grave, Belanda.
Stesen pam Van Sasse di Grave, Belanda.

Bekalan air di terusan sunting

Di negara yang mempunyai sistem terusan, stesen pam kerap digunakan. Kerana cara sistem kunci terusan berfungsi, air hilang dari bahagian atas terusan setiap kali kapal melalui. Selain itu, kebanyakan pintu berkunci tidak kedap air, jadi beberapa air bocor dari paras saluran yang lebih tinggi ke saluran yang lebih rendah. Jelas sekali, air perlu diganti atau akhirnya paras atas terusan tidak akan menampung air yang mencukupi untuk dilayari.

Terusan biasanya diberi kandungan dengan mengalihkan air dari sungai dan sungai ke bahagian atas terusan, tetapi jika tiada sumber yang sesuai tersedia, stesen pam boleh digunakan untuk mengekalkan paras air. Contoh terbaik stesen pam terusan ialah Stesen Pam Claverton di Terusan Kennet dan Avon di selatan England, United Kingdom. Ini mengepam air dari Sungai Avon berhampiran ke terusan menggunakan pam yang digerakkan oleh kincir air yang dikuasakan oleh sungai.[1]

Jika tiada bekalan air luaran tersedia, sistem pam belakang boleh digunakan. Air diekstrak dari terusan di bawah kunci terendah penerbangan dan dipam semula ke bahagian atas penerbangan, bersedia untuk bot seterusnya melalui. Pemasangan kelengkapan sedemikian biasanya bersaiz kecil.

Stesen pam air sunting

Stesen pam air dibezakan daripada stesen pam air sisa kerana ia tidak perlu bersaiz untuk mengambil kira kadar aliran puncak yang tinggi. Mereka mempunyai lima kategori umum:[2]

  • Sumber (seperti perigi) menyahcas pam ke dalam tangki bertingkat
  • Air mentah yang dipam dari sungai atau tasik
  • Dalam talian pam penggalak masuk ke dalam tangki tinggi
  • Perkhidmatan tinggi mengepam air siap pada tekanan tinggi
  • Penggalak sistem teragih tanpa tangki simpanan dalam sistem paip

Stesen pam air dibina di kawasan di mana permintaan atau unjuran permintaan ditakrifkan dengan munasabah, dan bergantung kepada gabungan keperluan pelanggan dan keperluan aliran kebakaran. Purata penggunaan air per kapita tahunan, waktu puncak dan harian maksimum boleh sangat berbeza disebabkan oleh faktor seperti iklim, tahap pendapatan, populasi dan perkadaran pengguna kediaman, komersial dan industri.[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Jane Cumberlidge (2009). Inland Waterways of Great Britain (8th Ed.). Imray Laurie Norie and Wilson. m/s. 26. ISBN 978-1-84623-010-3.
  2. ^ a b Pumping Station Design. Jones, Garr M. (ed. 3rd). Burlington, MA: Butterworth-Heinemann. 2006. m/s. 18.2. ISBN 978-0-08-094106-6. OCLC 144609617.CS1 maint: others (link)

Pautan luar sunting