Tanda aras ataupun batu aras berasal daripada tanda mendatar yang dipahat yang dibina oleh juruukur dalam struktur berbentuk batu yang di mana besi sudut boleh diletakkan untuk membentuk "bangku" untuk pemarasan, dengan itu memastikan bahawa batang aras dapat meratakan boleh diletakkan semula dengan tepat di tempat yang sama pada masa hadapan. Di United Kingdom, tanda-tanda ini biasanya ditunjukkan dengan anak panah luas yang dipahat di bawah garisan mendatar. Tanda aras ialah salah satu jenis bagi titik geodetik.

Tanda potong oleh Ordnance Survey di UK
Kadang-kadang muka bukan menegak, dan tanda yang sedikit berbeza, digunakan

Tanda aras selalunya digunakan pada mana-mana alatan pengukuran yang digunakan untuk menandakan titik sebagai rujukan ketinggian sesuatu kawasan. Kebiasaannya tanda aras dibina berbentuk batu berkonkrit dan dicat berwarna putih dan ditanam bolt tembaga atas paip besi untuk menyediakan titik ketinggian sesuatu kawasan yang stabil. [1] Sekiranya ketinggian ditanda pada peta tetapi ia tiada terdapat tanda fizikal di atas tanah, ia adalah ketinggian kawasan.

Di Malaysia, terdapatnya dua jenis tanda aras iaitu tanda aras (benchmark) dan tanda aras piawai (standard benchmark) yang selalunya ditanam oleh Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia di sekitar jalan raya dan di hadapan mercu tanda, jambatan, tiang komunikasi dan bangunan contohnya balai polis dan klinik kesihatan. Tanda aras selalunya dibina pada sela lebih kurang 500 meter ke 1 kilometer di jalan raya manakala tanda aras piawai dibina pada sela jarak 10 hingga 15 kilometer di persimpangan jalan raya utama. [2][3]

Rujukan sunting

  1. ^ Ketua Pengarah Ukur dan Pemetaan Malaysia (13 Oktober 2021). "Garis Panduan Teknikal Ukur Aras" (PDF). jupem.gov.my. Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia. m/s. 67. Dicapai pada 13 Februari 2024.
  2. ^ Siti Arifah bin Abdul Kader (8 November 2022). "Infografik @ Ukur Bil.4/2022: Tanda Aras". pintu.instun.gov.my. Portal Informasi Tanah dan Ukur, Institut Tanah dan Ukur Negara. Dicapai pada 13 Februari 2024.
  3. ^ "Benchmark". jupem.gov.my (dalam bahasa Inggeris). Jabatan Ukur dan Pemetaan Malaysia. Dicapai pada 13 Februari 2024.

Pautan luar sunting