Teater Coliseum ialah sebuah pawagam di Kuala Lumpur, Malaysia. Menjadi salah satu pawagam tertua di negara ini, Coliseum ini dibina pada tahun 1920 oleh keluarga Chua yang dipelopori oleh Chua Cheng Bok.

Teater Coliseum
Teater Coliseum ialah salah satu daripada beberapa pawagam pra-perang yang bertapak di Kuala Lumpur yang masih menayangkan filem-filem, sehingga 2010. Bangunan kedai dua tingkat perumahan Coliseum Café and Hotel dilihat di latar belakang, di sebelah kanan.
AlamatJalan Tuanku Abdul Rahman
BandarKuala Lumpur
NegaraMalaysia
Koordinat3°09′13″N 101°41′47″E / 3.1535°N 101.696338°E / 3.1535; 101.696338
ArkitekChua Cheng Bok
Dimiliki olehKhor Joo Saik Sdn Bhd
Kapasiti900 orang
JenisPanggung filem
Dibuka1920
Tahun aktif98

Sejarah sunting

 
Coliseum Café and Hotel

Bangunan yang bergaya Art Deco mampu mengisi tempat duduk seramai 900 orang dan juga mempunyai balkoni. Coliseum Café and Hotel yang terkenal - tempat kediaman kegemaran William Somerset Maugham semasa dia tinggal di British Malaya - terletak di sebalik teater, di jalan. Dewan pawagam tertua dan berterusan di negara ini (kecuali untuk berehat semasa pendudukan Jepun semasa Perang Dunia II), sebahagian besar filem premiering di dalam bangunan itu adalah filem-filem India. Selepas kematian Chua Cheng Bok pada tahun 1940, ladangnya terus mengurus Coliseum sehingga pemerolehannya pada tahun 1973 oleh sebuah syarikat milik keponakannya, Dr Chua Boon Teck dan isterinya, Mdm Khor Joo Saik.

Pada tahun 2006, kerajaan Malaysia mencadangkan untuk menutup teater itu dan mengubahnya menjadi pusat warisan budaya, tetapi menyesal apabila terdapat bantahan awam terhadap skim ini. Kerajaan kemudian memutuskan untuk tidak menutup pawagam. Sebaliknya, mereka merancang untuk membina sebuah tempat letak kereta berdekatan.[1]

Pada tahun itu, Dr Chua Seong Siew, anak lelaki ketua pemilik lewat Dr Chua Boon Teck dan Mdm Khor Joo Saik, berjaya merayu supaya teater pawagam itu tetap terbuka, sehingga ia terus beroperasi hingga ke hari ini.

Pada tahun 2012, pawagam itu dimiliki oleh Lotus Five Star Cinema (M) Sdn. Bhd. Dan telah diubah menjadi Cineplex 2-skrin yang terdiri daripada 474 kerusi. The Coliseum Theatre dijenamakan semula sebagai LFS Coliseum Cineplex dan secara rasmi dibuka kepada orang ramai pada November 2012. Ia mempunyai perniagaan yang berkembang yang kebanyakannya filem Bollywood dan Tamil / Hindi.[2]

Pengangkutan sunting

Teater ini boleh diakses dalam jarak berjalan kaki dari timur Stesen Bandaraya LRT dan stesen Bank Negara KTM.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Agence France-Press. 16 August 2006. Malaysian govt drops plan to close historic cinema, via Yahoo News (retrieved 19 August 2006). (Link dead as of 4 February 2007)
  2. ^ Lotus Five Star Coliseum Cineplex

Pautan luar sunting