Tembakan langsung atau tembakan terus merujuk kepada penembakan sesuatu senjata berjarak yang pelurunya dilancarkan terus ke sasaran dalam garis pandang pengguna.[1] Senjata tembak mesti mempunyai alat penglihatan dan pandangan tidak dihalang ke sasaran, yang bermaksud tiada halangan atau unit sahabat boleh berada didalamnya dan sasaran itu. Senjata yang terlibat dalam tembakan langsung sebaliknya mendedahkan dirinya kepada tembakan balas terus dari sasaran.[2]

Askar meriam membidik meriam laut QF 4 inci Mk V untuk tembakan terus

Ini berbeza dengan tembakan tidak langsung, yang merujuk kepada penembakan peluru pada trajektori balistik yang melengkung atau menghantar peluru dorongan sendiri yang boleh berjarak jauh dan pelbagai aras kemampuan homing untuk mengubah laluan penerbangan. Tembakan tidak langsung tidak memerlukan garis pandang terus ke sasaran kerana bidikan biasanya diarah oleh peninjau hadapan. Oleh itu, senjata tembakan tidak langsung boleh ditembak ke atas unit halangan atau sahabat dan senjata boleh disembunyikan daripada tembakan balas meriam.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Nota kaki sunting

  1. ^ Bailey, Johnathan B. A., Field Artillery and Firepower, Naval Institute Press, 2004, p.560
  2. ^ p.49, Bailey

Bibliografi sunting

  • Bailey, J B A (2004). Field Artillery and Firepower. Annapolis, MD: Naval Institute Press. ISBN 978-1-59114-029-0. OCLC 51931033.