Teori pengaruh moral mengenai pendamaian

ka Teori Moral influence' (Moral influence) dipelopori oleh Peter Abelardus (1079-1142).[1] Melalui teori ini, Abelardus menegaskan bahawa penyaliban Yesus adalah bukti bahawa cinta Allah mengajak manusia untuk berubah daripada kehidupan yang penuh dosa dan ketakutan kepada kehidupan cinta.[2] Kehidupan dan kematian Yesus juga merupakan contoh moral bagi manusia .[2] Teori ini bertujuan untuk menentang teori Kemenangan Kristus.[2] Konsep pendamaian yang berlaku melalui Salib Kristus tidak ditujukan kepada syaitan, tetapi kepada manusia. [3] -- perkara yang Maksudnya, tulis sahaja Easter dengan segera--> bertentangan dengan teori Christus Victor, di mana Yesus menang melawan Syaitan.[4] Pengaruh moral ini adalah salah satu daripada teori Damai (Atonement).[5] Pada masa itu, terdapat perdebatan tentang maksud penebusan Yesus.[4] Ada yang melihat bahawa penebusan Yesus adalah ganas apa yang Tuhan lakukan.[3] Dalam pandangan ini, Yesus dijadikan korban untuk menebus umat manusia.[3] Ada juga yang melihat bahawa Yesus telah mati hanyalah sebagai tipuan.[3] Model penebusan ini membawa kepada model Kristus yang Menang.[6] Model Pemenang Kristus ini juga dipanggil Teori Penebusan ( Teori Tebusan) .[6] Teori ini disuarakan oleh Irenaeus.[6] Walau bagaimanapun, satu perkara yang tinggal daripada perdebatan, bahawa Yesus yang disalibkan masih dilihat sebagai keselamatan bagi umat manusia.[6] Salib dilihat sebagai jalan keselamatan (soteriologi salib).Ralat petik: Tag <ref> tidak ditutup dengan </ref>

Lihat juga sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ edit. Rosemary Goring.1995.Dictionary of Beliefs and Religions.Great Britain.Word Reference.44.
  2. ^ a b c Joas Adiprasetya.2010.Making Peace With the Cross: Membedah Johns Grace and Greeting People .Jakarta.Grafika KreasIndo dan UPI STT Jakarta.39-42.
  3. ^ a b c d Rita Nakasima Brock dan Rebecca Ann Parker.2008.Saving Paradise: Bagaimana agama Kristian menukar cinta dunia ini dengan crucifixio dan empayar .Boston.Beacon Press.295.
  4. ^ a b Anthony Meredith.1999.Gregory of Nyssa: The Early Church Fathers.London & New York. Routledge.79-82.
  5. ^ Ron Geaves.2001.Continuum Glossary of Religious Term.London & New York.Continuum.40.
  6. ^ a b c d J. F. Bethune-Baker.1865.Pengenalan kepada sejarah awal doktrin Kristian hingga masa Majlis Chalcedon.London.Longman.