Thavil (bahasa Tamil: wikt:தவில்) atau tavil merupakan satu alat muzik berbentuk seperti tong dari India Selatan. Thavil digunakan di kuil, muzik rakyat dan muzik Karnatik, seringkali dimainkan bagi mengiringi nadaswaram. Thavil dan nadaswaram merupakan usur penting untuk perayaan dan upacara tradisional penganut Hindu.

Thavil terdiri daripada blok kayu dari pokok nangka pejal berbentuk silinder yang berlubang. Lapisan kulit binatang kerbau air di sebelah kanan, kambing di sebelah kiri menutupi kedua-dua belah rangka dengan menggunakan gegelang hem diikat pada kelompang. Bahagian menghadap ke kanan memiliki garis pusat yang lebih besar berbanding yang di sebelah kiri dan kepala dram sebelah kanan ditegangkan dengan ketat. Kepala dram sebelah kiri dibiar longgar untuk membolehkan pic lentur. Bahagian lebih besar memiliki permukaan yang lebih besar memiliki nada lebih tinggi berbanding bahagian lebih kecil.

Velliyambakkam VM Palanivel memainkan thavil - ambil perhatian bahawa sesetengah muka thavil adalah terbalik, kerana pemainnya kidal

Alat muzik ini sama ada dimainkan sambil duduk, atau digantung dengan menggunakan tali kain yang dipanggil nadai dari bahu pemain. Kepala gendang yang betul dimainkan dengan pergelangan tangan kanan, dan jari. Pemain biasanya memakai penutup ibu jari pada semua jari tangan kanan, yang dibuat gam keras menggunakan tepung Maida. Kepala gendang sebelah kiri dimainkan dengan pemukul yang tebal, pendek dibuat daripada kayu pokok Portia. Ia bukan sesuatu yang luar biasa untuk pemain kidal menggunakan tangan yang bertentangan dan beberapa kumpulan nadaswaram mempunyai kedua-dua pemain thavil tangan kanan dan pemain kidal.


Dalam konteks muzik rakyat, sepasang kayu pemukul lebih kurus, lebar kadang-kadang digunakan. Thanjavur terkenal kerana thavil, dengan itu dikenali sebagai Thavil Thanjavur. Dalam lagu Kollywood Filmi thavils banyak digunakan, filem yang ketara, "Thillana Mohanambal" 'Paruthiveeran " dan juga" Karagattakaran ".


Rujukan sunting

Pautan luar sunting