The Cosmic Connection: An Extraterrestrial Perspective

The Cosmic Connection: An Extraterrestrial Perspective merupakan sebuah buku oleh Carl Sagan, diterbitkan oleh Jerome Agel. Ia pada asalnya diterbitkan pada 1973; edisi pengembangan dengan sumbangan dari Freeman Dyson, David Morrison, dan Ann Druyan dan diterbitkan pada 2000 dengan judul Carl Sagan's Cosmic Connection.[1] Buku ini mengandungi hasil seni Jon Lomberg dan pelukis lain.

The Cosmic Connection
Umum
PengarangCarl Sagan
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
SubjekKecerdasan luar angkasa
Tarikh penerbitan
1973
Jenis media
Cetakan
Halaman274 (Edisi Kelab Buku 1973)
336 (Edisi kedua 2000)
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 978-0521783033 (2nd edition)

Ringkasan sunting

Sagan merangkumi beberapa topik, dan menumpukan perhatian terutamanya mengenai kemungkinan kecerdasan luar angkasa, kemungkinan kewujudan tamadun yang lebih maju, dan pengedarannya di dalam galaksi tempatan, dan di alam semesta. Beliau menggambarkan pendapat hipotesis tentang kecerdasan yang lebih maju dan pandangan mereka tentang Bumi, serta komunikasi dengan manusia. Beliau juga membincangkan populariti penampakan UFO dan percubaan secara matematik untuk menggambarkan kemungkinan peristiwa tersebut. Sagan juga membincangkan pandangannya tentang astrologi sebagai pseudosains.

Rujukan sunting

  1. ^ Sagan, Carl; Druyan, Ann; Dyson, Freeman; Morrison, David (2000). Carl Sagan's Cosmic Connection. Cambridge University Press. ISBN 978-0521783033.

Pautan luar sunting