Tilu ialah sebuah kumpulan muzik experimental, jazzy, love-pop Malaysia terdiri dari lapan ahli. Tilu bermaksud "3" dalam Bahasa Sunda. Muzik Tilu kebanyakkannya dicipta oleh ahli kumpulan tersebut sendiri, Tilu juga mempunyai ciri tersendiri dengan nada muzik tanahair (Malaysia). TILU merupakan kumpulan yang anti-perang, dengan lagu mereka ini, pendengar pasti merasai "Love", "Peace" dan "Freedom".[1]

Tilu
Berasal dariMalaysia Malaysia
GenreExperimental, nu-jazz, Indie
PekerjaanVokal / Pemuzik
Pengkarya berkait
Berkumpulan
AhliBajai - Rhode
Puja - Bassist / Guitar
Johar - Drum / Percussion
Mira - Vocal
Deo Karmawan - Guitars
Fareed - Flugel Horn
Firdaus - Trumpet
Jeff - Sax

Sejarah sunting

TILU bermula dengan tiga anak muda yang hanya suka bermain muzik bersama dan menghabiskan masa dengan memperbaiki teknik permainan muzik masing-masing melalui pendedahan genre muzik yang berbeza seperti Jazz, R&B dan Punk.

Sehingga suatu masa, tiga anggota asal TILU iaitu Bajai sebagai pemain keyboard, Johar sebagai pemain drum dan Puja sebagai pemain bass memilih untuk memperkembangkan lagi muzik dan karya mereka dengan menambah ahli kumpulan ini. Dengan penambahan Mira sebagai vokalis utama, Kibas sebagai gitaris, Firdaus sebagai trumpet, Farid flugal horn dan Jeffny sebagai pemain sexsaphone, TILU menjadi sebuah kumpulan jazz muda tempatan yang berjaya mengorak langkah ke dalam industri muzik tanahair.

Diskografi sunting


Pengaruh sunting

  1. John Mayer Trio
  2. Time Lapse Consortium
  3. D*Sound
  4. Jamiroquai
  5. Incubus

Media berkaitan sunting

TILU juga boleh di lihat melalui Facebook, My Space, Twitter, You Tube dan laman web KRU Studios www.krustudios.com

Rujukan sunting

Pautan luar sunting